TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-12-05 - Konsolidacja na europejskim rynku lotniczym jest nieuchronna

Hiszpańską Iberię, która jest obecnie czwartym co do wielkości przewoźnikiem europejskim zamierzają kupić Air France/KLM, Lufthansa oraz konsorcjum hiszpańskich instytucji finansowych Gala Capital. Z chęci kupna wycofała się linia British Airways, które posiada 10% udziałów w Iberii. Hiszpański przewoźnik został wyceniony na 3,6 mld euro.

reklama


Dotychczas Lufthansa kupiła już Swissa, a Virgin Express połączyło się z Brussels Airlines. Miała miejsce również fuzja gigantów: Air France i KLM. W najbliższym czasie okaże się co się stanie z włoskimi liniami lotniczymi Alitalia.

Na sprzedaż wystawionych jest 49,9% Alitalii. Najpoważniejszym kandydatem do przyjęcia Alitalii jest Lufthansa. Obecnie włoska linia traci około 1 mln euro dziennie. Lufthansa w planach związanych z Alitalią chce stworzyć główne centrum przesiadkowe w Mediolanie oraz wykorzystywać rzymskie lotnisko Fiumicino do lotów do Afryki oraz na Bliski Wschód.

Według analityków na europejskim rynku lotniczym pozostaną głównie: Lufthansa, Aerofłot, British Airways oraz Air France/KLM. Pozostali przewoźnicy zmienią nazwy i będą należeć do jednej z wielkich linii. Rządy poszczególnych krajów muszą dać wolność przewoźnikom, aby lotnictwo stało się biznesem jak każdy inny. Bisignani, prezes organizacji przewoźników lotniczych IATA zaznacza - Ulubione przez władze umowy dwustronne powstrzymują konsolidację, która jako jedyna jest w stanie umocnić europejską konkurencję.

Węgierskiego Maleva sprzedano Rosji. Natomiast Czechy ogłosiły, że szukają inwestora dla CSA, linii, która jest uznawana jest za najbardziej rozwojowego przewoźnika w Europie Środkowej. CSA wozi obecnie o jedną trzecią pasażerów więcej niż LOT. Pod koniec listopada CSA ogłosiła nowe połączenia do Francji, Syrii, Grecji, Kazachstanu, Rosji oraz Gruzji. Obecnie linie latają na 104 lotniska w 44 krajach. W ubiegłym roku CSA obsłużyły 5,5 mln pasażerów, natomiast LOT 3,7 mln osób. Polski przewoźnik lata do 49 portów w 31 krajach oraz do 12 miast w Polsce. Według prognoz CSA osiągnie w tym roku 120 mln zł zysku, a LOT 50-60 mln. CSA i Aerofłot należą do tego samego sojuszu: Sky Team.

Aerofłot bardzo poprawił jakość świadczonych usług. Część tras obsługiwana jest jeszcze przez tupolewy oraz iliuszyny, ale przewoźnik posiada już nową flotę, głównie airbusy i boeingi.

W listopadzie Air France/KLM opublikowały wyniki finansowe za trzeci kwartał tego roku. Wyniki te potwierdzają korzyści z konsolidacji. Zysk operacyjny wyniósł 728 mln euro przy kosztach operacyjnych 5,7 mld euro, czyli o 12% więcej niż prognozowano. Według Jeana Cyrila Spinetta, prezesa Air France konsolidacja na rynku europejskim jest nieuchronna. Zaznacza - Jedynym jej celem musi być zwiększenie zyskowności. Air France/KLM w ostatnim czasie zakupiły 100 samolotów długiego zasięgu, a planują jeszcze następne zakupy. Air France i KLM mają dwa centra przesiadkowe: paryskie Roissy (największe w Europie pod względem liczby obsługiwanych samolotów) oraz amsterdamski Schiphol (zajmujący czwartą pozycję na tej liście). Air France/KLM przewożą wspólnie 70 mln pasażerów, latają do 250 portów i dysponują 561 samolotami. Na rynku azjatyckim mają 12% udziału, 24% w Ameryce Południowej oraz 10% na północnym Atlantyku.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com