TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-07-25 - UOKiK prowadzi postępowanie przeciwko PKP Przewozy Regionalne

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko PKP Przewozy Regionalne. Postępowanie ma ustalić, czy PKP Przewozy Regionalne stosowały w regulaminie postanowienia naruszające prawa podróżujących na trasach do 100 km.

reklama


Jeżeli przedstawione zarzuty potwierdzą się Prezes UOKiK może wydać decyzję nakazującą zmianę praktyki. Ponadto może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10% ubiegłorocznych przychodów - tak mówi ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów.

UOKiK ma wątpliwości czy istnieje m.in. możliwość zwrotu pieniędzy w przypadku zmiany umowy. Podróżni często z przyczyn niezależnych, zmieniają klasę pociągu lub rodzaj połączenia.

Informacje zebrane przez Urząd mówią, że zgodnie ze stosowanym przez PKP Przewozy Regionalne regulaminem konsument mógł liczyć na zmianę umowy tylko i wyłącznie w przypadkach korzystnych dla spółki (zmiany wagonu z niższej na wyższą klasę, wydłużenia podróży czy przejazdu poza stację przeznaczenia).

UOKiK sprawdzi również, czy spółka w jakikolwiek sposób ograniczała klientom prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu należności proporcjonalnie do niewykorzystanego biletu. Podróżny posiadający ważny bilet jednorazowy musi kupić nowy w przypadku rozpoczęcia podróży ze stacji pośredniej - to też budzi wątpliwości Urzędu.

W przypadku niewywiązania się z umowy bądź niewłaściwej jej realizacji, np. opóźnień w przejazdach, odwołania kursów, konsumenci powinni zgłaszać się z reklamacją bezpośrednio do przewoźnika. Reklamacja złożona w formie pisemnej powinna przede wszystkim zawierać: datę sporządzenia reklamacji, dane przewoźnika, dane osoby składającej reklamację, uzasadnienie reklamacji, kwotę roszczenia, wykaz załączonych dokumentów oraz podpis osoby wnoszącej reklamację. Do tego należy dołączyć oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu. Odpowiedź powinna byż nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest organem właściwym w przypadku naruszeń praw podróżnych wynikających ze stosowania w umowach bądź regulaminach postanowień ograniczających prawa słabszej strony. UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się problemów prawnych konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com