TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-05-23 - Kierowca autobusu może jeździć tylko 10 godzin

Niektórzy etatowi oraz nieetatowi kierowcy autobusów nie będą mogli jeździć dłużej niż dziesięć godzin dziennie oraz 60 godzin w tygodniu.

reklama


Obecnie unijne rozporządzenie 3820 i ustawa o czasie pracy kierowców nie obowiązują kierowców, którzy mają własne firmy i zatrudnianych na umowach cywilnych prowadzących pojazdy na trasach do 50 km. Nowelizacja ustawy poświęca tym kierowcom odrębny rozdział 4a. Rozdział obejmuje również motorniczych tramwajów, dla których wprowadzono okres przejściowy. Nowe regulacje będą obowiązywać ich dopiero od 1 stycznia 2009 roku.

Kierowcy komunikacji miejskiej nie mogą kierować pojazdami dłużej niż dziesięć godzin dziennie. Wprowadzony rygor znacznie ogranicza możliwość zlecenia im pracy nadliczbowej.

Natomiast tygodniowy czas kierowania pojazdami przez kierowców komunikacji miejskiej nie może przekroczyć 60 godzin, a w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90 godzin. Jeżeli w pierwszym tygodniu pracownik jeździł 54 godziny, wówczas w drugim może tylko 36 godzin.

Jeżeli pracodawca chce, aby kierowca komunikacji miejskiej oprócz prowadzenia pojazdu wykonywał również inne czynności, musi mu zmniejszyć tygodniowy czas pracy.

Nowy rozdział 4a ustawy o czasie pracy kierowców przewiduje również dla kierowców komunikacji miejskiej specjalne odpoczynki:
- przynajmniej 30 minut przerwy na odpoczynek, jeżeli łączny dzienny czas prowadzenia pojazdu wynosi od sześciu do ośmiu godzin,
- przynajmniej 45 minut, jeżeli przekracza osiem godzin.

Prawo zezwala też na udzielenie krótszych przerw, jednak jedna z nich musi trwać przynajmniej 15 minut.

Oprócz przerw w pracy kierowcy komunikacji miejskiej przysługuje również przynajmniej 11-godzinny odpoczynek dobowy oraz przynajmniej 35-godzinny tygodniowy. Odpoczynek tygodniowy musi być udzielony zawsze po sześciu dniach pracy, licząc od zakończenia poprzedniego odpoczynku tygodniowego.

Harmonogramy czasu pracy dla kierowców autobusów miejskich na trasach do 50 km ustalany jest na okresy miesięczne. Natomiast przy przewozach regularnych na trasach nie dłuższych niż 50km na dwa tygodnie. Monika Wacikowska, specjalistka z zakresu prawa pracy wyjaśniała - Te okresy miesięczne lub dwutygodniowe nie są jednak okresami rozliczeniowymi. W rozdziale 4a ustawy o czasie pracy kierowców ustawodawca nie posługuje się terminem okres rozliczeniowy. Podobnie jak przy mieszanym systemie czasu pracy, tak i dla kierowców komunikacji miejskiej harmonogramy czasu pracy można ustalać na okresy krótsze niż rozliczeniowe. Ten ostatni może na przykład wynosić cztery miesiące, a harmonogram czasu pracy wolno ustalać na miesiąc.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com