TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Od początku br. Polacy bardziej niż do tej pory pilnują swoich portfeli, a wszystko za sprawą wzrostu stawki VAT. Choć fakt ten w niewielkim stopniu miał przełożyć się na ceny, to wciąż są obszary które budzą niepokój. Do takich należy turystyka, bo przecież wielu z nas już zaczyna planować tegoroczne wakacje.
reklama
To, czy i na ile podwyżka VAT wpłynie na funkcjonowanie branży? - wyjaśnia Krzysztof Wroński, Członek Zarządu Wygoda Travel Group - Oczywiście, żadne podwyżki podatków nie są korzystne dla popytu na usługi czy towary, jednak specyfika branży turystycznej jest taka, że organizator opłaca VAT od swojej marży. Przykładowo, jeżeli marża organizatora (różnica pomiędzy ceną ostateczną a sumą kosztów usługi) wynosi 100 zł netto, to w przypadku stawki VAT 22% marża brutto wynosiła 122 zł a w przypadku stawki 23% - odpowiednio 123 zł. Zatem przy cenie wyjazdu za 2 osoby, dopłata dla biura podróży wysokości 2 złotych, nie wpływa na skalę wydatków klienta.
Paradoksalnie jednak koszt wyjazdów turystycznych w dużo większej mierze zależy nie tyle od wysokości podatku VAT, co od wysokości kursów walut na świecie. Od dawna, biorąc pod uwagę, że lwia część kosztów imprez turystycznych w Europie wyrażanych jest w EURO, także nasze ceny podawane są w tej walucie. W sytuacji, którą obserwujemy od dłuższego czasu wpływ kursu EURO na cenę imprezy jest jednoznacznie pozytywny dla klienta: we wrześniu 500 EURO w przeliczeniu na złotówki było równe 2050 zł a obecnie 1920 zł, przy czym większość ceny imprezy klienci dopłacają na 3 tygodnie przed wyjazdem. Jak widać, w przypadku naszej firmy, zyski klientów wynikające z korzystnego kursu przekraczają o 2 rzędy wielkości ewentualną podwyżkę związaną z VAT - tłumaczy Krzysztof Wroński, Członek Zarządu Wygoda Travel Group. Pokazuje to jednocześnie jak korzystne jest dla klientów podawanie cen w EURO, gdyż w przypadku spadającego kursu klienci zyskują w sposób automatyczny, a w przypadku firm podających cenę w złotówkach - organizator. Natomiast w przypadku wzrostu kursu EURO, tak jak to miało miejsce rok temu, firmy podające ceny w złotówkach zmuszane są do wprowadzenia obligatoryjnych dopłat kursowych.
Czy zatem kolejne podwyżki stawki VAT mogą w przyszłości zagrozić turystyce? Także w przypadku ofert w kolejnych sezonach podwyżka VAT nie powinna mieć żadnego wpływu na ruch turystyczny - podsumowuje Krzysztof Wroński.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami