TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Gazeta Wyborcza, z częstochowskim rzecznik praw konsumentów radzi, jak postępować w wyniku, gdy przewoźnik autobusowy nie kursuje wg rozkładu jazdy.
reklama
Zdaniem rzecznika fakt, iż autobus, który powinien kursować na określonej trasie regularnie raz jeździ, raz nie, jest skandalicznym naruszeniem warunków umowy, gdyż godzina odjazdu podana w rozkładzie jest w rozumieniu kodeksu cywilnego ofertą handlową.
Jeśli więc kurs "wypadnie", to niedoszły pasażer ma prawo żądać od przewoźnika odszkodowania. Niestety, sprawa odszkodowanie jest w tym wypadku wyjątkowo trudna, gdyż niedoszły pasażer musi wykazać, że chciał jechać danym autobusem. Ponieważ autobus nie przyjechał, niedoszły pasażer nie ma dowodu w postaci biletu, gdyż bilet sprzedawany jest przez kierowcę, po wejściu do autobusu. Potrzebni są więc świadkowie, którzy potwierdzą iż klient czekał na dany autobus. Dodatkowo niedoszły pasażer musi wykazać konkretną stratę: np. iż z winy przewoźnika nie zdążył się na ważne spotkanie czy też na pociąg.
W efekcie tych uwarunkować, w przypadku żądania od przewoźnika odszkodowania za "niekursowanie" zgodnie z rozkładem jazdy, pojedyncza osoba ma szansy dowieść, iż została poszkodowana.
Zdaniem częstochowskiego rzecznika, fakt ten może zachęcać przewoźników do wykorzystywania pozycji dominującej w stosunku do klientów. Przewoźnicy nie mogą czuć się bezkarni - jeżeli rzecznik udowodni, iż nie kursujący wg rozkładu jazdy przewoźnik narusza zbiorowe interesy konsumentów, to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na przewoźnika karę finansową.
Powyższa interpretacja prawa jest wynikiem skarg pasażerów na ustawicznie "wypadanie z kursu" autobusu PKS nr 64 na trasie Kłobuck - Częstochowa.
Nie kursowanie autobusu przewoźnik tłumaczy przejściowymi kłopotami taborowymi i faktem, iż na trasie do Kłobucka kursuje wiele autobusów innych przewoźników. Odwołanie kursu 64-ki nie grozi więc pasażerom całkowitym brakiem komunikacji.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami