TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-05-23 - Polska uczestniczyła w Europejskiej Konferencji Turystycznej w Niemczech

W dniach 15-16 maja bieżącego roku polska delegacja pod przewodnictwem Pawła Poncyljusza, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki wzięła udział w Europejskiej Konferencji Turystycznej, która odbywała się w Berlinie oraz w Nieformalnym Spotkaniu Ministrów ds. Turystyki Unii Europejskiej, odbywającym się w Poczdamie.

reklama


Dnia 15 maja bieżącego roku delegacja wzięła udział w Europejskiej Konferencji Turystycznej w Berlinie, którą zorganizowali Prezydencja niemiecka, czyli Federalne Ministerstwo ds. Ekonomii i Technologii oraz Niemiecka Krajowa Rada ds. Turystyki.

Konferencja odbywała się na zakończenie międzynarodowych targów turystycznych "Germany Travel Market". Wzięli w niej udział przedsiębiorcy, którzy uczestniczyli w targach, a także przedstawiciele krajowych administracji turystycznych oraz krajowych organizacji turystycznych Państw Członkowskich UE.

Program Konferencja składał się z wprowadzenia i czterech paneli dyskusyjnych z udziałem zaproszonych ekspertów. W pierwszej części wystąpili: Michael Glos - Minister Gospodarki Niemiec, Ernst Hinsken - Pełnomocnik Ministra Gospodarki Niemiec ds. Turystyki, Meglena Kuneva - Pełnomocnik Komisarza UE ds. Ochrony Konsumentów. Tematem przewodnim czterech paneli były: "Jak wielkie imprezy sportowe mogą przyspieszać rozwój turystyki", "Partnerstwo miast - transgraniczne możliwości promocji kultury i sztuki", "Turystyka biznesowa - potencjał wzrostu w Europie" oraz "Przeobrażenia demograficzne - szansą dla europejskiego przemysłu turystycznego".

"Jak wielkie imprezy sportowe mogą przyspieszać rozwój turystyki"

W tym panelu zwrócono szczególną uwagę na rolę imprez sportowych w tworzeniu wizerunku miast, regionów, a także państw, w których się odbywają. Wielkie imprezy sportowe, głownie te o randze europejskiej i światowej posiadają szczególny rodzaj potencjału, który powinien być wykorzystywany przez strategie marketingowe w celu promowania kraju.

Imprezy sportowe gromadzą uczestników oraz obserwatorów z różnych części świata i stanowią doskonałą okazję dla przedstawicieli branży turystycznej, którzy mogą poprzez oddziaływanie na uczestników imprez dostarczyć im przeżyć "pozasportowych", które skłonią ich do dostrzeżenia walorów turystycznych danego miejsca.

W prowadzonej dyskusji zwrócono także uwagę, że organizacja międzynarodowych imprez wymusza poprawę infrastruktury transportowej oraz turystycznej, poprawę jakości oferowanych usług oraz przyczynia się do poprawy wizerunku danego miasta, regionu i państwa.

"Partnerstwo miast - transgraniczne możliwości promocji kultury i sztuki"

Eksperci, którzy brali udział w tym panelu podkreślili potrzebę współpracy państw w zakresie promocji Europy, jako destynacji turystycznej, szczególnie na rynkach pozaeuropejskich. Ustalono, że wprowadzenie wspólnej waluty i poprawa infrastruktury transportowej spowodowały poprawę wizerunku Europy na światowym rynku turystycznym. Zwrócono także uwagę na rosnące zapotrzebowanie na turystykę kulturową w miastach. Związane jest to ze stale rosnącym zapotrzebowaniem turystów na elementy sztuki oraz kultury podczas wyjazdów. Muzea, wystawy i galerie stanowią główną atrakcję, która przyciąga turystów.

Głównym założeniem dyskusji była współpraca miast, stworzenie wspólnych propozycji dla turystów oraz potraktowanie miast europejskich, jako jednej destynacji turystycznej, która przynosi korzyści wszystkim państwom.

"Turystyka biznesowa - potencjał wzrostu w Europie"

W trzecim panelu zwrócono uwagę, że 15% wszystkich wyjazdów turystycznych stanowią wyjazdy biznesowe. Dodatkowo przewiduje się, że ten rodzaj wyjazdów będzie w przyszłości stanowił jeden z ważniejszych elementów europejskiego rynku turystycznego. Spośród 387,7 mln europejskich podróży, aż ponad 60 mln stanowiły wyjazdy biznesowe. Wzrost liczby podróży biznesowych spowodowany jest głównie procesami liberalizacji oraz globalizacji gospodarki, rozwoju bazy kongresowo-konferencyjnej, a także Internetu, który ułatwia porozumiewanie się. Zwrócono też uwagę na potrzebę wykorzystania turystyki biznesowej do promocji Europy, jako miejsca doskonałego do organizacji konferencji i seminariów. Duże znaczenie dla rozwoju turystyki biznesowej ma też rosnący dobrobyt gospodarczy w państwach Europy Wschodniej i nieustający rozwój ekonomiczny państw Europy Zachodniej.

"Przeobrażenia demograficzne, jako szansa dla europejskiego przemysłu turystycznego".

Podczas ostatniego panelu zwrócono uwagę, że zachodzące zmiany demograficzne nie są czymś wyjątkowym, a dotyczą wielu państw Unii oraz Ameryki Północnej. Zachodzące zmiany oznaczają, że w 2020 roku, ponad połowa przygotowywanych ofert turystycznych skierowana będzie do osób powyżej 55 roku życia. Jest to istotna wskazówka, w jaki sposób przygotowywać oferty dla tych osób w przyszłości. Ich wymagania będą bardziej zindywidualizowane. Oczekiwać będą ofert bardziej zróżnicowanych, które uwzględniają ich dużą aktywność. Należy również uwzględnić ich potrzeby związane z poruszaniem się oraz audiowizualnego odbioru przedstawianych im produktów turystycznych. Przy tworzeniu oferty należy uwzględnić też szczególny rodzaj diety i konieczność zapewnienia szczególnej opieki medycznej. Trzeba też pamiętać, że osoby te mają dodatkowe wymagania ze względu na ich bogate doświadczenie turystyczne, które już zgromadzili w swoim życiu. Osoby te są zainteresowane głównie zorganizowanymi pakietami turystycznymi i przeżywaniem nowych doświadczeń.

Natomiast 16 maja bieżącego roku delegacja pod przewodnictwem Pawła Poncyljusza, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki wzięła udział w Nieformalnym Spotkaniu Ministrów ds. Turystyki Państw UE, które odbyło się w Poczdamie.

Delegatów powitał Ernst Hinsken, Komisarza ds. Turystyki w Rządzie Federalnym Niemiec.

W swoim wystąpieniu, Ernst Hinsken, nawiązując do głównego tematu "Konkurencyjność Europy - jako destynacji turystycznej" zwrócił uwagę na zmiany, jakie zachodzą na światowym rynku turystycznym, czyli spadek udziału Europy w światowym rynku turystycznym, zmiany klimatu oraz zmiany demograficzne. Zachodzące zmiany stawiają przed Europą nowe wyzwania, a sprostanie im wymaga prowadzenia działań na rzecz poprawy konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw turystycznych. Właśnie te kwestie były przedmiotem trzech wystąpień podczas pierwszej części spotkania.

Wystąpienie Meglen’y Kuniev’y, Komisarz ds. Ochrony Konsumentów

Meglena Kunieva przedstawiła informację na temat działań, które prowadzone są na szczeblu Unii Europejskiej, a mają znaczenie dla konsumentów usług turystycznych. Do głównych kierunków zaliczyła:
- prowadzenie działań, które mają na celu respektowanie zasad zrównoważonego rozwoju, a w tym potrzebę zmiany wzorców konsumpcji turystycznej;
- poprawę regulacji prawnych oraz lepszej koordynacji prowadzonych działań;
- poprawę zaufania konsumentów.

Meglena Kunieva poinformowała, że dokonano przeglądu "turystycznych dyrektyw konsumenckich", czyli dyrektywy 94/47 w sprawie timesharingu oraz dyrektywy 90/314 w sprawie pakietów turystycznych. Uznano, że dyrektywa 94/47 powinna zostać zmieniona. Dlatego też opracowano projekt nowej dyrektywy w sprawie timesharingu, który w znaczny sposób rozszerza jej dotychczasowy zakres oraz eliminuje stwierdzone przypadki nieuczciwej konkurencji. Trwa również dyskusja nad potrzebą wprowadzenia zmian do dyrektywy 90/314.

Komisarz Kunieva podkreśliła, że poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw turystycznych nie może odbywać się kosztem obniżenia poziomu ochrony konsumentów.

Zwróciła też uwagę, że bezpieczeństwo konsumentów jest ważnym czynnikiem, który ma wpływ na poprawę konkurencyjności europejskich produktów turystycznych.

Istotne znaczenie dla turystyki mają także działania, które prowadzone są w innych obszarach, między innymi w transporcie.

Kunieva zaznaczyła też, że należy utrzymywać ścisłe kontakty z branżą turystyczną, uzyskiwać informację o dobrych praktykach, a także upowszechniać te informacje. Pozytywnie oceniła opracowanie raportu na temat działań na rzecz turystyki zrównoważonej w Europie.

Prezentacja Jurgen’a Ringbeck’a - Konkurencyjność destynacji turystycznych.

Jurgen Ringbeck, Członek Komitetu Zarządzającego Booz Allen Hamilton przedstawił wyniki badania na temat oceny konkurencyjności turystycznej poszczególnych państw, które zostały zamieszczone w "Travel and Tourism Competitiveness Report".

Oceną objęto 124 państwa w oparciu o 13 kryteriów, które zostały podzielone na 3 grupy:
Ramy prawne:
1. polityka i regulacje prawne;
2. regulacje dotyczące środowiska;
3. bezpieczeństwo i ochrona;
4. zdrowie i higiena;
5. miejsce turystyki w polityce;
Otoczenie biznesu i infrastruktura:
6. infrastruktura transportu lotniczego;
7. infrastruktura transportu lądowego;
8. infrastruktura turystyczna;
9. infrastruktura w zakresie informacji, komunikacji i technologii;
10. konkurencyjność cenowa;
Zasoby ludzkie, kulturowe i środowiskowe:
11. zasoby ludzkie;
12. postrzeganie turystyki na szczeblu krajowym;
13. zasoby przyrodnicze i kulturowe.

W opracowanej na podstawie wymienionych kryteriów klasyfikacji regionów świata pod względem konkurencyjności turystycznej, Unia Europejska zajmuje drugie miejsce. Na pierwszym miejscu jest Ameryka Północna. Jedenaście państw Unii znajduje się w pierwszej dwudziestce najbardziej konkurencyjnych regionów. Polska zajęła 63 miejsce.

Według Ringbeck’a poprawa konkurencyjności państw, które nie znalazły się w pierwszej dwudziestce wymagać będzie od rządów:
- Traktowania turystyki, jako siły napędowej rozwoju gospodarki;
- Stymulowania rozwoju najbardziej atrakcyjnych regionalnych klastrów turystycznych;
- Poprawy dostępności (transport lądowy, lotniczy, telekomunikacja);
- Rozwoju przedsiębiorstw przez zapewnienie im ochrony ich własności oraz przysługujących im praw;
- Przyciągania kapitału oraz otwarcia rynku dla inwestorów zagranicznych;
- Zapewnienia zrównoważonego rozwoju poprzez ochronę zasobów przyrodniczych i kulturowych;
- Zapewnienia w krajowych programach edukacyjnych warunków rozwoju dla osób wykazujących szczególne uzdolnienie w dziedzinie turystyki;
- Ułatwienia rozwoju transportu międzynarodowego;
- Promowania lokalnych oraz transgranicznych projektów mających na celu przyciąganie turystów.

Prezentacja Peter’a de Jong - Europa jako destynacja turystyczna. Perspektywa zewnętrzna.

Peter de Jong zwrócił uwagę na duże znaczenie zmian demograficznych, które zachodzą na świecie. Zmiany te znajdują odzwierciedlenie w różnych sferach życia, także w turystyce. Dynamicznie wzrastająca liczba mieszkańców Azji i regionu Pacyfiku spowoduje, że wiek XXI będzie wiekiem Azji. Zwiększy się także udział Azji w światowym rynku turystycznym, który mierzony jest liczbą osób odwiedzających kraje Azji i Pacyfiku.
Spowolnienie tych procesów w turystyce wymagać będzie od organów Wspólnoty oraz administracji rządowych:
- prowadzenia działań na rzecz poprawy wizerunku Europy na rynku światowym. W tym celu niezbędne jest zapewnienie środków na prowadzenie takich działań;
- stworzenia silnej reprezentacji turystycznej;
- większego znaczenie turystyki w polityce;
- powstrzymywania się od nadmiernego opodatkowania w turystyce oraz ograniczeń w podróżowaniu.

Podczas spotkania przedstawiciel Portugalii poinformował, że w październiku 2007 roku odbędzie się szóste Europejskie Forum Turystyki. Natomiast przedstawiciel Słowenii poinformował o planach zorganizowania w 2008 roku konferencji, która będzie poświęcona problemom turystyki.

Belgia zwróciła uwagę na rolę turystyki w realizacji strategii lizbońskiej, a także na potrzebę promowania Europy, jako destynacji turystycznej. Poprawa konkurencyjności wymagać będzie wysokokwalifikowanych kadr. Zaznaczono także, że uwaga Państw Członkowskich powinna koncentrować się na usprawnieniu systemu edukacji kadr dla turystyki.

Hiszpania podkreśliła, że intersektorowy charakter turystyki powoduje, że wiele inicjatyw, które mają znaczenie dla turystyki jest podejmowany w innych sektorach, jak: transport, ochrona środowiska, podatki. Istniejące programy sektorowe powinny być wykorzystywane w celu poprawy konkurencyjności turystyki. Powinno się dążyć do zapewnienia turystyce miejsca w Konstytucji Europejskiej oraz koordynacji polityk krajowych.

Litwa pozytywnie oceniła prowadzone na szczeblu Unii działania, które wspierają rozwój turystyki, między innymi Europejski Portal Turystyczny, Najlepsze Destynacje Turystyczne. Zwróciła też uwagę na znaczenie polityki wizowej dla turystyki, w szczególnie z krajami sąsiednimi. Podkreślono, że wysokie opłaty wizowe będą barierą, która będzie hamować rozwój turystyki. Istnieje też potrzeba ujednolicenia stosowanych oznaczeń, jak Program Błękitna Flaga oraz klasyfikacji i kategoryzacji bazy hotelarskiej.

Luxemburg zaznaczył, że należy prowadzić działania na rzecz podniesienia świadomości znaczenia turystyki wśród społeczeństwa. Poprawa konkurencyjności wymaga brania pod uwagę potrzeb oraz oczekiwań konsumentów. W turystyce dominujące są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. W celu zapewnienia im warunków rozwoju należy uwzględniać ich specyfikę przy dokonywaniu regulacji prawnych. Zaproponowano rozważenie wprowadzenia znaków informujących, że produkt jest ekologiczny, a także opracowania strategii dla innowacji w turystyce, które będą uwzględniać zasady zrównoważonego rozwoju. Luxemburg uważa, że turystyka powinna znaleźć właściwe miejsce w Konstytucji Europejskiej w odrębnym dziale - Turystyka). Ze względu na to, że środowisko i kultura mają znaczenie dla turystyki powinno rozważyć się połączenia tych obszarów.

Polska zwróciła uwagę na wpływ podatków na konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw oraz produktów turystycznych. Zaznaczono, że istniejące zasady opodatkowania podatkiem VAT usług turystycznych, a szczególnie usług gastronomicznych i usług biur podróży wymagają dostosowania do potrzeb współczesnego rynku turystycznego. Szczególnie istnieje potrzeba objęcia usług gastronomicznych obniżoną stawką podatku VAT oraz zmiany obwiązującego obecnie systemu opodatkowania biur podróży. Polska postulowała ponowne podjęcie prac nad dyrektywą w sprawie specjalnego opodatkowania biur podróży.

Polska poinformowała również, że ubiega się o prawo do organizacji Światowej Wystawy Tematycznej EXPO - 2012. Polska jest jedynym europejskim kandydatem do organizacji tej imprezy. Organizacja EXPO 2012 w Polsce mogłaby przyciągnąć do Europy miliony turystów, co znajdzie również odzwierciedlenie w zwiększeniu się udziału Europy w turystycznym rynku światowym. Podkreślono, że poparcie polskiej kandydatury leży również w interesie innych państw Unii Europejskiej.

Łotwa poinformowała o inicjatywach, które prowadzone są wspólnie z innymi państwami bałtyckimi. Zwróciła uwagę na potrzebę kreatywności w sektorze turystyki, która pozwali na dostosowanie produktów do zmieniających się potrzeb oraz oczekiwań konsumentów, a także potrzebę współpracy państw w tym obszarze.

Węgry pozytywnie oceniły prowadzone przez Komisję Europejską działania, które wspierają rozwój turystyki.

Francja zwróciła uwagę na potrzebę zapewnienia turystyce wysokokwalifikowanych kadr, co związane jest z potrzebą dalszego doskonalenia systemu kształcenia oraz szkolenia dla potrzeb turystyki. Za istotne uznała też podjęcie prac nad ujednoliceniem klasyfikacji i kategoryzacji bazy hotelarskiej, a także zapewnienia bezpieczeństwa turystom oraz prowadzenia na szczeblu UE działań w tym obszarze. Francja zwróciła też uwagę na negatywne skutki ocieplania się klimatu dla turystyki zimowej.

Włochy wskazały potrzebę nowego podejścia do turystyki, a szczególnie potrzebę zacieśnienia współpracy Państw Członkowskich UE oraz koordynacji prowadzonych przez nich działań.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com