TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
W polskiej turystyce cały czas brakuje osób chętnych do pracy. Co trzeci właściciel hotelu i restauracji ma wolne stanowiska w swojej firmie i nie może ich zapełnić. Ponad 60% ofert pracy w przedsiębiorstwach turystycznych dotyczy stanowisk wykwalifikowanych. Ministerstwo Gospodarki zaznacza - Na rynku brak jest osób przeszkolonych do pracy w zawodach związanych z cateringiem i hotelarstwem.
reklama
Według raportu "Rynek pracy specjalistów w 2007 roku" w minionym roku na portalu Pracuj.pl pojawiło się aż 1727 ofert zatrudnienia w turystyce, hotelarstwie i gastronomii.
Biura podróży najczęściej poszukują absolwentów turystyki, jednak niekoniecznie z wyższymi studiami. Często wystarcza szkoła policealna o profilu hotelarskim lub turystycznym. Ilona K. z biura turystycznego Alfa Star wyjaśnia - Absolwenci turystyki są preferowani np. na stanowiskach związanych z turystyką wyjazdową. Wymagana jest również znajomość języków obcych. W naszym przypadku to angielski i hiszpański. Na początku absolwenci turystyki pracują jako referenci, a potem specjaliści ds. turystyki zagranicznej. Pierwsza praca jest związana z załatwianiem formalności: rezerwacją biletów, hoteli, współpracą z liniami lotniczymi. Jednak to nie są jedyne wymogi. Właściciel jednego z warszawskich biur podróży dodaje - Kandydat do pracy powinien umieć rozmawiać przez telefon. Musi być osobą otwartą i kontaktową, nie może przecież bać się klientów. Ważna jest też znajomość komputera, przynajmniej podstawowych programów i arkuszy kalkulacyjnych. Nie wymagamy znajomości programów rezerwacyjnych, bo one bardzo się od siebie różnią. Ważne jest także doświadczenie.
Anna M. wyznała - Byłam na praktykach w biurze podróży. Zajmowałam się sprzedażą ofert turystycznych i ubezpieczeń. Później dostałam tam pracę, jednak jako studentka mogłam zarobić około 1200-1400 zł brutto. Anna M. ukończyła dwuletnie studium policealne Turystyczno-Gastronomiczne na Krasnołęckiej w Warszawie. Następnie dostała się do wyższej szkoły Teologiczno-Humanistycznej w Podkowie Leśnej na kierunek turystyka do krajów biblijnych. Zaznacza - Mało kto wie, że istnieje coś takiego. Na dzisiejszym rynku pracy nie zawsze jest jednak wymagane wykształcenie turystyczne.
Wykształcenie turystyczne nie jest wymagane w zawodach pośrednio związanych z turystyką, jak opieka nad kolonistami. Zazwyczaj wiosną biura podróży rozpoczynają nabór osób, które zapewnią obozowiczom profesjonalną opiekę podczas wakacji. W tym przypadku bardziej liczą się zdolności pedagogiczne, które można nabyć na specjalnych kursach dla wychowawców kolonijnych. Taki kurs trwa od dwóch do czterech tygodni, ale niektóre firmy organizują też przyspieszoną naukę w weekend. Koszt kursu to prawie 180 zł.
Praca w turystyce to również zatrudnienie u przewoźników, szczególnie w tanich liniach lotniczych, które poszukują przede wszystkim stewardes. Nowych pracowników cały czas poszukuje Wizz Air. Nabór nowych pracowników zapowiedział też Centralwings. Kamil Wnuk z Centralwings poinformował - W przyszłym roku otwieramy dwie nowe bazy - w Gdańsku i Krakowie. W każdej chcemy zatrudnić około 60 nowych osób. Od kandydatów wymagana jest znajomość dwóch języków obcych, w tym angielskiego oraz obywatelstwo polskie. W Wizz Air przyjmowane są osoby posiadające wykształcenie średnie oraz umiejące pływać. Pracę rozpoczyna się jako młodszy członek personelu pokładowego. Stewardesa Katarzyna Surówka zaznacza - Po przepracowaniu stu godzin w powietrzu można awansować na starszego członka personelu. Średnio z rocznym doświadczeniem w branży stewardesa może awansować na szefa pokładu. Natomiast najlepsi, którzy dodatkowo mają predyspozycje do przekazywania wiedzy, awansowani są na instruktorów. Część z nich zdobywa również uprawnienia egzaminatorów.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami