TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-08-26 - Terminal Portu Lotniczego Lublin zaprojektuje polsko-hiszpańskie konsorcjum

Nowy port lotniczy ma być biały, a ponadto najpiękniejszy w Europie. Sener - ARE - Polconsult, polsko-hiszpańskie konsorcjum ma zaprojektować terminal Portu Lotniczego Lublin. Sąd konkursowy jest zdania, że to najlepsza koncepcja spośród 15 tych nadesłanych, a należy tutaj zaznaczyć, że wszystkie były na wysokim poziomie.

reklama


Składający się z ośmiu osób sąd konkursowy, którego przewodniczącym był architekt Stefan Kuryłowicz, ogłosił swoją decyzję w Trybunale Koronnym w poniedziałek.

Do konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej zgłosiło się w czerwcu 42 uczestników, a wśród nich firmy z Niemiec, Szwajcarii oraz Hiszpanii. Tydzień temu swoje propozycje nadesłało ostatecznie 15 firm.

Zasady regulamin konkursowego dawały projektantom wolną rękę, co oznacza, że sami podejmowali decyzję o wyglądzie obiektów. Mowa o hangarach, terminalu i znajdujący się w nim pasażu. Ale mimo wszystko konkurs stawiał twarde warunki odnośnie wymogów technicznych, których musieli przestrzegać projektanci. Chodzi np. o płytę, długości pasa startowego, usytuowanie terminalu, strefę odlotu i ogólnodostępną.

Jak powiedział do władz miasta oraz województwa Kuryłowicz, kiedy go poproszono o przewodnictwo w jury, trochę się obawiał. Zwykle na przygotowanie warunków konkursu potrzebne jest pół roku. Ale przekonał go ostatecznie zapał władz miasta. Otrzymano 15 prawie równorzędnych prac, a w jego ocenie to sukces.

30 tys. zł i tym samym trzecie miejsce przypadło w udziale spółce ATI Architektura Technika Inwestycje z Warszawy. Drugie miejsce i 50 tys. zł otrzymała pracownia WXCA s.c. Szczepan Wroński. Natomiast pierwsze miejsce i tym samym główną nagrodę - 100 tys otrzymał wspólny projekt hiszpańskiej firmy Sener oraz polskich: ARE i Polconsult.

Sąd uznał walory projektu jakimi są sprawne połączenie terminala z zabudową portową. Założeniem tego pomysłu są szynobusy, które mają wjeżdżać wprost do terminalu. Jak argumentował Kuryłowicz, projekt charakteryzuje funkcjonalny schemat komunikacji kołowej, a ponadto strefa odlotów i przylotów na jednym poziomie oraz funkcjonalne wnętrze.

Zaznaczył również, że, jeżeli zwycięzca nie podejmie decyzji o zaprojektowaniu terminala, to w takim razie zarząd spółki PLL rozpocznie rozmowy z drugą nagrodzoną firmą.

Jak powiedział przewodniczący sądu konkursowego, jest on przekonany, że ten terminal będzie wizytówką miasta, a ponadto może być najpiękniejszy w Europie. Wybór tych firm jest równocześnie gwarancją szybkich prac projektowych. Podkreślił także, że w roku ubiegłym pracownia ARE zdobyła nagrodę roku za budynki mieszkalne w Warszawie.

Jak tłumaczy Adam Kluczek z ARE, która dzierżyła prym w architektonicznej wizji, projekt miał być łatwy w rozbudowie, a krótki okres konkursu nie stanowił problemu, ponieważ jest do tego przyzwyczajony. ARE chciałoby, aby terminal był znakiem charakterystycznym dla Lublina oraz Świdnika. Podkreśla także, że jego hiszpański partner zaprojektował m.in. lotnisko w Saragossie, mało tego wygrał też konkurs na rozbudowę lotniska w Balicach.

Grzegorz Muszyński, prezes spółki PLL, zapowiada, że w najbliższym czasie rozpoczną się rozmowy z firmą, a już na wiosnę ruszą prace przy budowie lotniska. Pierwszy samolot ma stamtąd wystartować w 2012 roku.

Koncepcje, które zostały wyróżnione

Wyróżnienia drugiego stopnia, za które przeznaczono po 6 tys. złotych zdobyli: Studio AG z Goleniowa, Zespół Projektowo-Inwestycyjny Kontrapunkt z Krakowa oraz niemiecko-brytyjskie konsorcjum ILF Consulting Engineers z siedzibą w Warszawie.

Wyróżnienie pierwszego stopnia wraz z czekiem na 12 tys. zdobyła pracownia S.A.M.I. Architekci Mariusz Lewandowski i Wspólnicy z Warszawy.



Źródło: Gazeta Wyborcza

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com