TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Polska Żegluga Bałtycka SA, największy polski armator promowy, którego jednostki pływają pod marką Polferries łącząc Polskę ze Skandynawią, obchodzi w tym roku Jubileusz 30-lecia działalności.
reklama
Polska Żegluga Bałtycka z siedzibą w Kołobrzegu, powstała 30 lat temu, na mocy Zarządzenia nr 8, Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, dnia 31 stycznia 1976 roku. Polityczna decyzja o utworzeniu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej wynikała z ówczesnej strategii ożywienia gospodarczego Wybrzeża Środkowego. Pierwszym dyrektorem firmy był Jan Szymański. Na mocy Zarządzenia Nr 23 MHZ i GM, z 8 marca 1977 r. rozszerzono zakres działalności firmy, o wykonywanie kompleksowych usług związanych z obsługą promów, pasażerów i ładunków na przystaniach promowych w Gdańsku i Świnoujściu. W konsekwencji doprowadziło to do przejęcia z dniem 1 kwietnia 1977 roku od PLO 4 promów pasażersko samochodowych: Gryf, Skandynawia, Wawel i Wilanów. Od Zarządu Portu Gdańsk przedsiębiorstwo otrzymało przystań promową w Gdańsku, a od Zarządu Portu Szczecin przystań promową w Świnoujściu.
Wraz ze statkami i promami, firma nie tylko zatrudniła marynarzy z PLO i PŻM, ale również utrzymała markę "Polferries". Przyczyniło się to do kontynuacji najlepszych przedwojennych i powojennych tradycji Polskiej Marynarki Handlowej oraz podtrzymania bardzo wysokiego poziomu wyszkolenia załóg i świadczonych usług.
Szczytowy okres rozwoju połączeń promowych to rok 1989, kiedy to firma operowała na 7liniach: Świnoujście - Ystad, Świnoujście - Kopenhaga, Gdańsk - Nynshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde - Gdańsk - Ryga, Travemunde - Rønne i Helsinki - Visby. W 1990 roku rozpoczęto prace zmierzające do restrukturyzacji i prywatyzacji firmy.
7 stycznia 1992 r przedsiębiorstwo wystąpiło do Ministerstwa Przekształceń Własnościowych z wnioskiem o przekształcenie w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. 31 grudnia 1992 r. Polska Żegluga Bałtycka Spółka Akcyjna uzyskała osobowość prawną. W maju 1997 firma jako pierwszy polski armator otrzymuje certyfikat zarządzania jakością ISO 9002. W czerwcu 1998 r. po wielomiesięcznych przygotowaniach załóg morskich i służb lądowych Polska Żegluga Bałtycka wdrożyła procedurę ISM CODE - Międzynarodowego Kodu Zarządzania Bezpieczną Eksploatacją Statków i Zapobiegania zanieczyszczeniom. Jednak nietrafione inwestycje i zadłużenie kredytowe pogarszały kondycję spółki. Rok 2001 to gruntowna restrukturyzacja finansowa i organizacyjna firmy. Zdecydowane i konsekwentne działania zarządu uwieńczone zostały sukcesem, doprowadzając do całkowitego oddłużenia firmy. Kolejne działania były przede wszystkim ukierunkowane na zmianę tonażu oraz odzyskanie dobrego i wiarygodnego wizerunku firmy na rynku promowym: w marcu 2003 r. wyczarterowano prom typu ro-ro m/s "Kahleberg" oraz w lipcu zakupiono prom ro-pax m/f "Scandinavia". Za te spektakularne działania Polferries otrzymało nagrodę "Bursztynowej Kaczki", przyznawaną przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej oraz polskie godło promocyjne Teraz Polska.
W czasie swej 30-letniej działalności kołobrzeski armator eksploatował promy: "Gryf", "Skandynawia", "Wawel", "Wilanów", "Łańcut", "Rogalin", "Nieborów", "Boomerang", "Silesia", "Pomerania". W roku 2003 do floty dołączyła "Scandinavia", zaś w roku 2005 włączony do eksploatacji został prom "Wawel".
To właśnie na tych jednostkach przewieziono od początku istnienia firmy:
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami