TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-04-02 - Małopolska: brakuje osób obsługujących turystów!

W Krakowie, jak w większości miejscowości turystycznych rozpoczęły się już przygotowania do sezonu turystycznego. Do stolicy Małopolski przyjeżdża coraz więcej turystów, a właściciele pensjonatów, hoteli i restauracji mają coraz większy problem ze znalezieniem pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami.

reklama


W ubiegłym roku Małopolskę odwiedziło prawie 11 mln gości. Natomiast w tym roku, ich liczba ma jeszcze wzrosnąć. Najwięcej turystów przyjeżdża do Krakowa. Muszą oni zostać odpowiednio obsłużeni i właśnie tutaj pojawia się problem, ponieważ brakuje wykwalifikowanej kadry.

Z raportu przygotowanego miesiąc temu przez Ministerstwo Gospodarki wynika, że co trzeci właściciel motelu, hotelu, restauracji i baru ma wolne miejsca pracy w swoim obiekcie.

Bartosz Szul, dyrektor hotelu Mikołaj w Krakowie przyznał - Problem braku wykwalifikowanych pracowników jest coraz bardziej realny w branży hotelarskiej. Wiele osób wyjechało do Anglii i trudno na ich miejsce znaleźć kandydatów z odpowiednimi umiejętnościami. W moim hotelu odczuwamy ten problem szczególnie w przypadku pracowników kuchni.

Właściciele biur turystycznych skarżą się, że każdego roku najlepsza kadra referentów, pilotów wycieczek oraz rezydentów emigruje. Podobne problemy mają również restauratorzy. Magda Górecka, kelnerka w restauracji położonej w okolicach Rynku Głównego zaznaczyła - Ogłoszenie o tym, że zatrudnimy kelnerów i kucharzy, nie znika ostatnio z naszych drzwi. Właściciele zatrudniają każdego, nawet bez doświadczenia, bo brakuje ludzi do obsługi.

Również w urzędach pracy znajdują się liczne oferty zatrudnienia w recepcji, kuchni i restauracji. Pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy w Krakowie przyznali - Zainteresowanie bezrobotnych jest spore. Jednak wymagania pracodawców są zazwyczaj wyższe niż umiejętności chętnych. Często zatrudniane są też osoby nawet z niewielkimi kwalifikacjami, które później wysyłane są na szkolenia.

Ponad połowa pracodawców, którzy zauważyli, że mają problem z kwalifikacjami kadry, zamierza wysłać pracowników na dodatkowe kursy. Mogą skorzystać z pomocy Unii Europejskiej i przeznaczonych funduszy na dokształcanie.

W ramach projektu "Turystyka - wspólna sprawa", w Małopolsce pracodawcy mogą zapisywać swoich pracowników na 28 różnych szkoleń zawodowych oraz menedżerskich. Tomasz Szypuła, koordynator projektu podkreśla - Będą kursy w zakresie technik kulinarnych, obsługi kelnerskiej czy utrzymania czystości w pomieszczeniach hotelowych. A dla menedżerów spotkania dotyczące pozyskiwania funduszy, zarządzania zasobami ludzkimi czy wykorzystania internetu w promocji swojej firmy.

Tomasz Szypuła wyjaśnia - W szkoleniach może wziąć udział każda osoba zatrudniona w branży turystycznej z terenu całego województwa, możemy je zorganizować w Krakowie, w Wieliczce czy Krynicy. Wystarczy zebrać grupę co najmniej 10 pracowników i zgłosić się do nas. Zajęcia są w 80% finansowane z unijnych funduszy, do wakacji chcemy przeszkolić jak największą liczbę pracowników, żeby podczas największego ruchu mogli efektywniej wykonywać swoje obowiązki. Dodaje - Zgłaszać się należy do Małopolskiego Biura Projektu, nr tel. 012 421 31 33 lub pod adres: malopolskie@tws.org.pl

Niestety, zdaniem branży szkolenia w ramach projektu "Turystyka - wspólna sprawa" nie wystarczą, by niewykwalifikowany pracownik zmienił się wykwalifikowanego.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com