TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
PKP Polskie Linie Kolejowe zaproponowały nowe stawki dostępu do torów, które mają obowiązywać w przyszłym roku. Jeśli stawki te zostaną przyjęte przez Urząd Transportu Kolejowego, może to oznaczać 80 procentową podwyżkę cen.
reklama
- Wzrost cen dostępu do infrastruktury dla przewozu osobowego zamknie się w kilku procentach - mówi Henryk Klimkiewicz ze Związku Railway Business Forum. - Jednak najbardziej ucierpi transport towarowy. Tutaj koszt, w zależności od obszaru, jaki obsługuje przewoźnik, będzie się wahał od 15 do 80 proc.
Rząd i resort transportu chcą od PKP PLK zwiększenia wydatków na utrzymanie linii kolejowych, obniżenia stawek dostępu dla wszystkich przewoźników, zwiększenia inwestycji ze środków własnych oraz zapewnienia środków finansowych na prefinansowanie inwestycji UE. Dofinansowanie z budżetu państwa nie jest wystarczające, więc PKP PLK musi zdobyć dodatkowe 200-400 mln złotych za dostęp przewoźników do infrastruktury kolejowej
- Cennik opracowany przez PLK i przedstawiony do zatwierdzenia prezesowi UTK przenosi na przewoźników większą część kosztów PLK niż dotąd obowiązujący - zwracają uwagę Janusz Piechociński i Adrian Furgalski, eksperci RBF.
Polska coraz rzadziej przeznacza środki pomocy publicznej na utrzymanie infrastruktury wśród krajów europejskich.Według przedstawicieli RBF jest to polityczna zgoda na likwidację polskiej sieci kolejowej.
Procentowy udział kosztów całkowitych pokrywanych przez opłaty za dostęp do infrastruktury w naszym kraju wynosi 92 % i obok Litwy i Estonii był najwyższy w Europie (Niemcy - 60 proc., Francja - 62 proc., Holandia - 12 proc., Czechy - 60 proc.).Polskie stawki dostępu do infrastruktury kolejowej, bez kosztów energii trakcyjnej były wśród najwyższych w Europie.
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami