TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-01-06 - Nowe oznakowanie opon od 2012 roku

Komisja UE przedstawiła dyrektywę dotyczącą łącznego oznakowania opon, która ma zostać wprowadzona w 2012 roku. Dyrektywa określa kryteria oceny skuteczności hamowania, oporów toczenia oraz hałasu wytwarzanego przez oponę.

reklama


Jeżeli Parlament Europejski zatwierdzi dyrektywę, wówczas wszystkie opony przeznaczone do sprzedaży na rynku europejskim oraz te montowane w nowych samochodach będą musiały od października 2012 roku posiadać znormalizowane oznaczenie. Na każdej oponie będą podane z podziałem na siedem klas (A-G) opory toczenia w kg (na 1000kg obciążenia koła) oraz skuteczność hamowania, a także dokładne informacje o poziomie hałasu, jaki wytwarza toczącą się opona (w dB (A)).

Europejska organizacja patronacka producentów opon i wyrobów gumowych ETRMA brała udział w dyskusji na temat kryteriów istotnych dla europejskiego oznaczenia opon oraz klasyfikacji tych kryteriów. Wyjaśniła główne zależności techniczne oraz technologiczne związane z projektowaniem opon i uznała, że opory toczenia nie powinny stanowić głównego kryterium ustalania oznaczenia opony. Hans-Joachim Nikolin, który w Zarządzie Continental odpowiada za dział Commercial Vehicle Tires (opony do pojazdów komercyjnych), a także reprezentujący interesy spółki w ETRMA wyznał - Bardzo nas cieszy to, że Komisja Europejska wzięła pod uwagę prośbę ETRMA i w projekcie dyrektywy przyjęła kombinację oporów toczenia i przyczepności do mokrej nawierzchni. W przeciwnym razie dyrektywa faworyzowałaby w przyszłości jednostronną konstrukcję opon, co byłoby szczególnie korzystne dla producentów tanich opon importowanych z Azji, choć w wielu przypadkach przyczepność takiego ogumienia do mokrej nawierzchni pozostaje 20 lat za parametrami obecnych najlepszych opon pochodzących z europejskich fabryk.

Komisja Europejska zastrzegła sobie prawo do rozszerzenia europejskiego oznaczenia opon w przyszłości, aby uwzględnić w nim również odporność na aquaplanning oraz zachowanie opony podczas jazdy na zakręcie.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com