TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-09-02 - Fatalny sezon dla hiszpańskich hoteli

W Hiszpanii turystyka generuje (lub raczej generowała) 11% PKB. Jak mówią przedsiębiorcy z branży - ten rok był jednym z najgorszych od ponad dziesięciu lat.

reklama


Liczba obcokrajowców przyjeżdżających do Hiszpanii spadłą w czerwcu o 10% r/r, a w lipcu o 6% r/r. Zmniejszyła się ilość turystów z Wielkiej Brytanii i Niemiec. Choć w skutek kryzysu, więcej Hiszpanów spędza wakacje w kraju, to jednak nie ratuje to sytuacji, bo wydatki przeciętnego turysty i tak dotkliwie spadły.

W wielu firmach posiadających kilka obiektów dochodzi do zamknięcia pojedynczych obiektów, aby zapełnić pozostałe. Także hotele sieciowe zamknęły niektóre obiekty w miastach. Dzieje się to w takcie sezonu, więc strach pomyśleć, co będzie po sezonie.

Wiele firm jest zadłużonych - w ubiegłych latach w trakcie koniunktury, brały wieloletnie kredyty i rozwijały za nie kolejne obiekty. Teraz przy spadających przychodach, trudno jednocześnie prowadzić normalnie działalność i płacić raty kredytów.

Firma Sol Melia mająca siedzibę na Majorce rozwiązała kontrakt z Moody’s, po tym jak agencja ratingowa wyznała swoje wątpliwości związane ze zdolnością do spłacania długu wysokości miliarda euro. Sol Melia posiadająca hotele i ośrodki wypoczynkowe głównie w Hiszpanii i w Ameryce Łacińskiej tłumaczyła swoją decyzję "brakiem w zestawieniach bilansowych firmy jakichkolwiek instrumentów finansowych podlegających ratingowi kredytowemu", co oznacza chyba, że wyceniają jako aktywa dobre chęci niezapracowanych pracowników.

Problemy finansowe ma również sieć hotelowa NH Hotels. Jednak banki postanowiły pomóc firmie. Sieć NH Hotels oświadczyła, że pożyczkodawcy zaproponowali do końca 2010 roku ustępstwa w niektórych zobowiązaniach firmy, dotyczących pięcioletniej pożyczki konsorcjalnej w wysokości 650 mln euro. Firma podwyższyła ostatnio kapitał własny o 221 mln euro, a teraz ujawniła straty w pierwszej połowie roku w wysokości 41 mln euro przy zyskach w wysokości 30,6 mln euro w tym samym okresie roku ubiegłego. Według firmy współczynnik frekwencji liczony w stosunku rocznym spadł o 14%, a dochód z każdego dostępnego pokoju o 22%.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com