TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Przedstawicieli PKP poinformowali, że 38-kilometrowa linia kolejowa, łącząca lotnisko w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, nie powstanie w całości przed Euro 2012.
reklama
Jednak niewiadome jest również całościowe finansowanie części prac, które mogą być ukończone przed piłkarskimi mistrzostwami Europy. Projekt wyceniony został na ponad 1,2 mld zł, a dostępne środki wynoszą na razie niewiele ponad 175 mln zł.
Zbigniew Młokosiewicz z katowickiego oddziału Polskich Linii Kolejowych PKP przedstawił takie dane podczas konferencji "Euromonitor" na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Cykl konferencji "Euromonitor" służy ocenie stanu przygotowań Polski do mistrzostw Europy w 2012. Śląskie władze chcą, aby również na chorzowskim stadionie odbywały się mecze.
Młokosiewicz zaznaczył - Największe zagrożenia związane z realizacją projektu połączenia kolejowego z lotniskiem to, obok braku gwarancji finansowych, przedłużające się procedury przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej oraz czasochłonne procedury administracyjne, związane z przygotowaniami do budowy.
Podkreślił, że ogłoszony w maju przetarg na wykonawcę dokumentacji utknął z powodów formalnych. W dniu 3 października bieżącego roku jedna z uczestniczących w nim firm złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie. Właśnie od jej rozpatrzenia zależy tempo kontynuowania rozmów z oferentami.
Jednak największym problemem jest finansowanie. Kilka lat temu w rządowych opracowaniach na projekt zapisane zostało 30 mln euro. Gdy na początku bieżącego roku sporządzono dokładną kalkulację, całość została wyceniona na 330 mln euro, czyli 1 mld 234,2 mln zł. Tak dużych pieniędzy nie zapisano na ten projekt w żadnym programie infrastrukturalnym.
Młokosiewicz poinformował - W ramach programu Infrastruktura i Środowisko mamy do dyspozycji 107,81 mln zł, w tym 69 mln zł ze środków UE. Dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zobowiązały się do przeznaczenia ponad 68 mln zł na dokumentację i przygotowania. Jednak w chwili obecnej wciąż nie mamy gwarancji finansowych na realizację całego zadania.
Jeżeli znajdą się środki, pierwsza faza budowy rozpocznie się w czerwcu 2010 roku i potrwa do kwietnia 2012 roku. Wówczas 24- kilometrowa część linii Bytomia Rozbarku, przez Piekary Śląskie do Pyrzowic byłaby gotowa przed Euro 2012.
Natomiast drugi odcinek z Katowic, przez Chorzów Batory do Bytomia Rozbarku byłby realizowany po zakończeniu mistrzostw lub w ich trakcie. Do momentu wybudowania nowej linii kolejowej pomiędzy Chorzowem, a Bytomiem o długości 8 km, pociągi jeździłyby obecnym szlakiem, czyli odpowiednio wolniej, na równi z innymi pociągami.
Jeśli projekt zostanie zrealizowany w docelowym kształcie, podróż z centrum Katowic na lotnisko będzie trwała pół godziny. Maksymalna prędkość pociągu wyniesie 160 kilometrów na godzinę.
Podczas konferencji przedstawiciele PKP poinformowali również o innych projektach kolejowych, które będą realizowane na Śląsku w ramach przygotowań do Euro 2012. Przebudowany ma zostać obszar dworca w Katowicach oraz dworce w Chorzowie i Chorzowie Batorym. W sumie na nowy tabor samorząd województwa śląskiego ma przeznaczyć 160 mln zł.
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami