TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Urząd zajmujący się nadzorem nad konkurencją w Unii Europejskiej tuż przed świętami rozpoczął formalne postępowanie antymonopolowe przeciwko grupie linii lotniczych - między innymi Air France-KLM, British Airways oraz Japan Airlines, którym zarzuca się uczestnictwo w kartelu ustalającym ceny za przewóz ładunków w transporcie powietrznym.
reklama
Kilku czołowych przewoźników lotniczych na świecie, między innymi British Airways, Korean Air oraz Quantas, przyznało się już do winy popełnienia czynów kryminalnych w podobnym postępowaniu, prowadzonym przez amerykański departament sprawiedliwości: w nim również chodzi o wspólne ustalanie opłat za przewóz ładunków. Wspomniane firmy zostały ukarane dużymi grzywnami. Niemiecka Lufthansa, została warunkowo wyłączona z oskarżenia, zarówno prowadzonego we wrześniu ubiegłego roku w USA, jak i w Unii Europejskiej i wszędzie indziej, ponieważ była pierwszą firmą, która całkowicie współpracowała z władzami a także przyznała się do udziału w kartelu. Przewoźnik ten zapłacił 85 mln dolarów grzywny, która będzie przeznaczona na zaspokojenie roszczeń zbiorowych, jakie w związku z tą sprawą mogą być wysuwane w USA. Tuż po decyzji UE o wszczęciu postępowania antymonopolowego Lufthansa zadeklarowała, że będzie nadal w pełni współpracować z prowadzącymi śledztwo.
Śledztwo, które objęło światowe linie lotnicze, staje się jednym z największych i najdalej sięgających postępowań antymonopolowych. Komisja Europejska przed świętami poinformowała, że wystosowała tzw. oficjalne zastrzeżenia do nieokreślonej dokładnie liczby przewoźników powietrznych, którzy podejrzewani są o udział we wspólnym ustalaniu stawek za fracht lotniczy. Według unijnych procedur, wystosowanie takich zastrzeżeń oznacza rozpoczęcie sprawy przeciwko stronom, podejrzewanym o złamanie przepisów o konkurencji, umożliwiając im jednocześnie przygotowanie się do obrony.
Działania Komisji Europejskiej zostały podjęte w wyniku przeprowadzonego w lutym 2006 r. wspólnego "nalotu" władz amerykańskich i unijnych na biura kilku firm, zajmujących się powietrznym przewozem ładunków. Przedstawiciel unijnego organu nadzorującego przestrzeganie zasad konkurencji poinformował wówczas w Brukseli, że ma powody do podejrzeń, iż kontrolowane firmy mogły złamać prawo unijne. British Airways, Japan Airlines, Air France, KLM (firma należąca do Air France), SAS Scandinavian Airlines oraz luksemburski przewoźnik Cargolux potwierdziły otrzymanie zastrzeżeń od Komisji Europejskiej oraz zapowiedziały udzielenie odpowiedzi w stosownym czasie. Japan Airlines przyznały, że w lutym 2006 r. biura oddziału towarowego tego przewoźnika we Frankfurcie zostały przeszukane. Jeśli firmy, do których zwróciła się Komisja, przyznają się do uczestnictwa w porozumieniu cenowym, lub jeśli zostanie im ono udowodnione, grożą im grzywny w wysokości proporcjonalnej do rozmiarów sprzedaży na rynku objętym takimi manipulacjami: wysokość tych kar zależy także od tego, jak długo funkcjonował kartel. Grzywny te nie mogą być jednak wyższe niż 10% rocznych obrotów ukaranych firm.
W wyniku śledztwa, prowadzonego przez władze antymonopolowe w USA, do uczestnictwa w kartelu cenowym przyznał się niedawno Qantas - flagowy przewoźnik australijski. Firma ta zgodziła się zapłacić 61 mln dolarów grzywny. Te same zarzuty wysunięto w sierpniu w USA przeciwko British Airways oraz Korean Air: tych przewoźników ukarano grzywną w wysokości 300 mln dolarów za udział w tajnym porozumieniu dotyczącym ustalania opłat za transport pasażerów i ładunków. Za udział w kartelu dotyczącym opłat od pasażerów, BA zostały dodatkowo ukarane przez brytyjski Urząd ds. Uczciwego Handlu grzywną w kwocie 121,5 mln funtów.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami