TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-09-09 - Nowe modele autobusów firmy Solbus na eksport

Firma Solbus, producent autobusów z Solca Kujawskiego, chce pozostać niezależną, rodzinną firmą. Przedsiębiorstwo jest własnością rodziny Śliżaków i do tej pory produkowało autobusy wyłącznie na licencji czeskiej firmy SOR.

reklama


- W 2004 roku podjęliśmy decyzję, że uniezależnimy się od licencjodawcy, bo w dłuższej perspektywie jest to lepsze rozwiązanie - mówi Michał Śliżak, dyrektor marketingu firmy.

W 2005 roku Solbus wyprodukował 146 autobusów i podobną ilość planuje w tym roku. - Ogranicza nas wielkość krajowego rynku i do dalszego wzrostu produkcji eksport jest niezbędny. To z kolei zmusza nas do przygotowania własnych konstrukcji - wyjaśnia Michał Śliżak. Najnowsza, która pojawiła się w sprzedaży, to niskopodłogowy pojazd Solcity 11L. Polskim przewoźniko sprzedano już kilka pierwszych egzemplarzy tych miejskich autobusów, zabierających 80 pasażerów.

- To najtańszy niskowejściowy autobus w Polsce, kosztujący od około 500 tys. zł - zauważa dyrektor marketingu. Prace nad nim rozpoczęto w 2004 roku po zachęcie ze strony władz kilku miast poszukujących tanich, ale wygodnych dla pasażerów autobusów. Prototyp został pokazany w ubiegłym roku, podobnie jak kolejny nowej konstrukcji turystyczny SL 11T. Ten właśnie model zostanie zaprezentowany na wystawie jesiennej pojazdów użytkowych w Hanowerze.

Michał Śliżak liczy na rozpoczęcie sprzedaży eksportowej w przyszłym roku, ale dodaje, że najwcześniej w 2007 roku sprzedaż za granicę będzie miała znaczenie ekonomiczne dla firmy.

Fabryka Autobusów Solbus została otwarta w 2001 roku i należy do spółki Blue Line, która z kolei jest własnością rodziny Śliżaków. Przewodniczącym rady nadzorczej jest Antoni Śliżak - jednocześnie współwłaściciel trzech przedsiębiorstw PKS - a prezesem zarządu jego syn Jakub. Blue Line to firma, która specjalizuje się w leasingowaniu autobusów. W 2003 roku Blue Line wykupiła udziały w Solbusie oraz przejęła hale po zbankrutowanych Kujawskich Zakładach Napraw Samochodów. Właśnie tam są produkowane autobusy Solbus - pierwszych 11 sztuk powstało w 2002 roku (wartość sprzedaży przekroczyła 7,3 mln zł), a w 2004 r. wyprodukowano ich 123. Zadniem Michała Śliżaka, inwestycje rodziny w Fabrykę Autobusów Solbus wynoszą kilka milionów złotych. Zarząd nie podaje wielkości zysku, dodając, że firma jest dochodowa i ma płynność finansową.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com