TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-11-30 - Trasa przez Ełk czy Augustów na Unijny Szlak Kolejowy?

Według ekspertów, którzy spotkali się 29 listopada na konsultacjach społecznych zorganizowanych w Białymstoku, jeśli linia kolejowa zostanie poprowadzona przez Ełk będzie to bardziej efektywne. Opinia specjalistów nie przesądza jednak o tym, czy odcinek unijnego korytarza kolejowego Rail Baltica pomiędzy Białymstokiem, a Suwałkami będzie biec przez Ełk czy też Augustów.

reklama


Jak powiedział wiceprezes PKP PLK, Marek Pawlik, ostateczna decyzja zapadnie za kilka tygodni. Wyjaśniał, że linia kolejowa E75 (taką nazwę nosi w międzynarodowej nomenklaturze trasa łącząca Helsinki i Tallin z Warszawą), ma dla Unii bardzo duże znacznie. Obecnie wiele odcinków tej linii znajduje się w złym stanie technicznym. Ostatecznie, do 2020 roku, na jej odcinku przebiegającym przez Podlaskie, pociągi osobowe będą jechały z prędkością 160, zaś towarowe 120 km na godz.

Oba przedstawione uczestnikom konsultacji warianty podlaskiego fragmentu trasy będą przecinać liczne tereny chronione, m.in. Biebrzański Park Narodowy.

Michael Kramer z firmy Pöyry odpowiedzialnej za porównanie obu tras pod wzglÄ™dem technicznym i ekonomicznym, tÅ‚umaczyÅ‚, że jeÅ›li chodzi o drogÄ™ przez Augustów przejÅ›cie przez park wymagaÅ‚oby budowy na jego terenie ponad dwóch kilometrów linii zupeÅ‚nie od samych podstaw.

Według specjalistów, choć nieznacznie dłuższa, to właśnie trasa przez Ełk wymaga mniejszych nakładów pracy, przebiega również po lepszych pod względem geologicznym terenach.

Jak powiedział Krammer, odcinek Suwałki Augustów jest w znacznej mierze grząskimi torfowiskami. Według niego, jeżeli przyjąć, że wartość wskaźnika 1 oznacza ekonomiczną opłacalność przedsięwzięcia, wariant przez Augustów uzyskuje 1,1, zaś przez Ełk - 1,4.

W jego opinii trasa przez Ełk, jako obsługująca większą liczbę terenów zamieszkałych, będzie efektywniejsza. Zarekomendował ostatecznie ten właśnie wariant.

Pod względem ochrony środowiska, trasa ełcka jest bardziej korzystna.

Przedstawiciele powiatu oleckiego zgodzili siÄ™ z ekspertami.

Były poseł LPR Andrzej Fedorowicz stwierdził natomiast, że przedstawianie drobnego wycinka rzeczywistości, w oderwaniu od szerszego kontekstu jest karygodne. Eksperci mówią za mało o twardych danych liczbowych, tzn. komu i czemu posłużą owe drogi i w jaki sposób w przypadku trasy przez Ełk do Augustowa dojadą turyści.

Pawlik ripostował, że linia nie jest modernizowana wyłącznie na potrzeby turystyki. Jest istotna dla międzynarodowego transportu oraz dla spójności Unii Europejskiej. Wybór wariantu przez Ełk nie oznaczałby likwidacji linii przez Augustów. Ona nadal jest utrzymywana, zaś w miarę wzrostu tranzytu na wschód jej znaczenie również będzie najpewniej rosło.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com