TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Prawdopodobnie za siedem lat podróż koleją z Trójmiasta na Śląsk będzie zajmować około czterech godzin. Będzie to najszybsza linia kolejowa w Polsce.
reklama
PKP dostanie z Unii Europejskiej na remont odcinka Gdynia - Katowice ok. 3 mld zł. Władze województwa pomorskiego oraz PKP zostały poinformowane, że część pieniędzy zostanie wypłaconych już w tym roku. Już w zeszłym roku Bruksela uznała modernizację "VI korytarza transportowego", biegnącego z Trójmiasta aż do Wiednia za priorytet dla całej Unii.
Prace remontowe rozpoczną się w 2007 roku i obejmą całą trasę Gdynia - Katowice. Zaplanowana jest wymiana torów na nowsze, wytrzymujące większy nacisk. Pozwoli to osiągać pociągom większe prędkości. Obecnie maksymalna prędkość to 120 km/godzinę, a średnia poniżej 100 km/godzinę.
- Zakładamy, że po remoncie pociągi będą podróżować z szybkością 160 km/h, ale teoretycznie mogłyby się rozpędzić nawet do 200 km/h - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Oznacza to, że z Gdańska do Warszawy będzie się jechać około dwóch godzin. Aby naprawdę się tak stało, musimy zlikwidować ostre łuki, na niektórych odcinkach tory będą biegły więc nieco inaczej.
Zaplanowano także wymianę sieci trakcyjnej i podstacji energetycznych, gdyż szybsze pociągi wymagają większej mocy. Pieniądze zostaną przeznaczone również na naprawy mostów i wiaduktów. Tylko na trasie Gdynia - Warszawa takich obiektów do wymiany jest prawie 100.
Krzysztof Łańcucki informuje, że modernizacja rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa oraz mostu w Tczewie, po którym dzisiaj można jechać maksymalnie 40 km/h.
Unia Europejska przeznaczyła także pieniądze na wyposażenie całej trasy w automatyczny system sterowania ruchem, który zapewnia maksymalne bezpieczeństwo. W ten sposób znikną niestrzeżone przejazdy - dodaje Łańcucki.
PKP nie dostanie natomiast pieniędzy na zakup nowych pociągów. Krajowi przewoźnicy testowali już w Polsce włoski Pendolino. Pociąg ten ma odpowiedni silnik do naszych trakcji i jest tańszy niż francuski TGV - podaje Łańcucki
Prace na odcinku Gdynia - Warszawa i z Warszawy do Katowic będą przebiegać równolegle. Całość planuje się zakończyć do 2013 roku.
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami