TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2010-01-27 - Hotel jest zawsze odpowiedzialny za bagaż klienta?

O tym, że hotelarze nie mogą wyłączyć swojej odpowiedzialności ani przez umowę z klientem, ani przez jakiekolwiek ogłoszenie (np. tabliczkę w recepcji: "Za wniesiony bagaż nie odpowiadamy") za bagaż gościa hotelowego pisaliśmy na łamach TUR-INFO.PL wielokrotnie. Dziś przypominamy, że sprawę kradzieży walizek gościa hotelowego szczegółowo określa art. 846 - 852 kodeksu cywilnego.

reklama


Zgodnie z Kodeksem Cywilnym hotele, pensjonaty, motele i gospody odpowiadają za utratę albo uszkodzenie rzeczy wniesionych tam przez osoby korzystające z ich usług. Wyjątkiem jest jednak sytuacja w której szkoda wynika z np. z powodu siły wyższej, z właściwości rzeczy, winy poszkodowanego, winy osoby mu towarzyszącej, zatrudnionej lub odwiedzającej poszkodowanego. Ciekawostką jest fakt, że prawu, traktujące surowo właścicieli hoteli i pensjonatów nie dotyczy np. pokoi gościnnych, kempingów i pól biwakowych.

Zgodnie z kc w przypadku straty albo uszkodzenia rzeczy klient powinien jak najszybciej zawiadomić hotelarza. Jeśli tego nie uczyni, jego roszczenie odszkodowawcze wygaśnie. Sytuacją wyjątkową jest ta, gdy szkodę wyrządził utrzymujący hotel lub gdy przyjął on rzecz na przechowanie.

Terminy przedawnienia roszczeń są krótkie ponieważ wynoszą sześć miesięcy. Co ciekawe w wypadku przedmiotów wartościowych klient nie może liczyć na pełne odszkodowanie. Co więcej odpowiedzialność finansowa hotelarza zależy od tego, ile klient płaci za pobyt. Do jednego gościa odpowiada on za utratę albo uszkodzenie wniesionych rzeczy do wysokości stukrotności należności za pokój obliczanej za jedną dobę. Jednak odpowiedzialność za każdą rzecz nie może przekroczyć 50-krotności tej dziennej stawki.

Natomiast jeśli chodzi o górna granicę odszkodowania to nie występuje ona w kilku przypadkach:
- gdy w hotelu nie przyjęto rzeczy gościa na przechowanie,
- gdy odmówiono ich przyjęcia mimo takiego obowiązku,
- gdy szkodę wyrządził umyślnie personel albo powstała z powodu jego rażącej niedbałości.

Hotelarz jest zoobowiązany do przyjęcia na przechowanie następujących rzeczy: pieniędzy, papierów wartościowych, kosztowności, rzeczy mających wartość naukową albo artystyczną. Hotelarz może odmówić przyjęcia, gdy rzeczy te zagrażają bezpieczeństwu, są wyjątkowo cenne albo za duże.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com