TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2005-01-11 - Ranking tanich linii

Tak rewolucyjnych zmian na "polskim niebie" już dawno nie było i chyba też długo podobnych nie zobaczymy. Wszystko oczywiście za sprawą tanich linii lotniczych, które zrewolucjonizowały rynek lotniczy w Polsce. W 2004 roku, do Polski latało sześć tanich linii, a jak pamiętamy, jedyna polska firma - Air Polonia - zawiesiła swoje loty początkiem grudnia. Ciężko jest porównać tych wszystkich przewoźników, gdyż większość z nich dopiero zaczęła swoją działalność, ale na pierwsze oceny na pewno możemy sobie pozwolić.

reklama


Pod względem liczby przewiezionych pasażerów, na prowadzenie zdecydowanie wysuwa się Wizz Air. Węgrzy, latający od maja, przewieźli w całym 2004 roku 360 tys. osób, co rozkładając na miesiące daje nam 50 tys. osób miesięcznie. Na drugim miejscu w tej klasyfikacji jest easyJet, z którym przez dwa i pół miesiąca poleciało 80 tys. osób, co daje ponad 30 tys. pasażerów na miesiąc. Pod względem obłożenia w samolotach Wizz Air’a nie jest już tak różowo - wynosi ono 55-60%, podczas gdy rywale nie schodzą poniżej 80%.

Biorąc pod lupę liczbę oferowanych kierunków, ponownie na czele stawki znajduje się Wizz Air, który lata do dziesięciu europejskich miast, a z początkiem letniego sezonu liczba ta zwiększy się o kolejne pięć połączeń, w tym o jedno krajowe (Katowice-Gdańsk). Sky Europe natomiast lata z Polski do siedmiu europejskich miast, lecz w najbliższym czasie dołoży kolejne cztery. easyJet lata tylko na czterech trasach z Polski i na razie nic nie wiadomo o kolejnych. "Wszystko zależy od popytu" - mówi rzecznik easyJet, Magda Gieorgica. Najsłabiej w tym zestawieniu wypadają linie Germanwings, które latają tylko do Niemiec i to tylko do dwóch portów (Kolonia, Stuttgart).

W tym roku też będzie ciekawie na "polu bitwy" o polskie niebo. Do walki włączy się polski przewoźnik - Centralwings, który zamierza przewieźć 800 tys. pasażerów. Kolejnym graczem będzie największa tania linia w Europie - Ryanair. Irlandczycy startują 24 marca i chcą przewieźć 100 tys. pasażerów.

Klientów dla tanich linii nie powinno brakować. Analitycy mówią, że wzrost liczby klientów jest pewny, tak samo sądzą sami zainteresowani. "W pierwszym kwartale oczekujemy zwiększenia przewozu pasażerów i dochodów, podobnie jak w roku ubiegłym" - zapowiada Ray Webster, prezes EasyJet. Podobnie stanowisko przyjmuje Andreas Bierwirth, dyrektor zarządu niemieckiej taniej linii: "Germanwings będzie kontynuował wzrost na polskim rynku. Pasażerowie dokonali u nas bardzo dużej liczby rezerwacji na miesiące wiosenne i jesteśmy pewni, że współczynnik wypełnienia samolotów przekroczy w tym czasie 80%."



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com