TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-12-13 - UOKiK skontrolował przewoźników lotniczych!

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrole działalności linii lotniczych. Do najczęstszych nieprawidłowości należały: zaniżanie cen podawanych w reklamach oraz ograniczona odpowiedzialność przewoźników względem klientów.

reklama


Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyznała - Najwięcej zastrzeżeń mieliśmy do prawidłowości prezentowania cen biletów lotniczych na stronach internetowych oraz w reklamach.

Jedyną skuteczną bronią pasażerów przeciw nieuczciwej działalności linii lotniczych jest znajomość swoich praw. Niestety wraz ze wzrostem popularności tanich lotów, wcale nie wzrosła znajomość prawa wśród konsumentów.

Głównym czynnikiem, decydującym o zakupie biletu, jest cena. Jednak informacja na jej temat nie zawsze jest pełna. Cieloch zaznacza - Podczas badania przewoźników najwięcej zastrzeżeń mieliśmy właśnie do prawidłowości prezentowania cen biletów lotniczych na stronach internetowych oraz w reklamach. Naszym zdaniem działania przewoźników wprowadzają pasażerów w błąd co do wysokości rzeczywistych opłat.

Podawana w reklamach cena biletu w wysokości 99 groszy jest tylko chwytem marketingowym. W rzeczywistości koszt przelotu jest wielokrotnie wyższy, o czym klient dowiaduje się dopiero w momencie zakupu. Natomiast podstawowym prawem każdego klienta jest prawo do jasnej oraz rzetelnej informacji. Cieloch podkreśla - Do informacji zawartych w reklamie trzeba podchodzić z rozwagą. Nikt nie zawiezie nas z Warszawy do Londynu za złotówkę. Ponadto warto prosić o dodatkowe informacje, zanim zdecydujemy się na konkretnego przewoźnika.

W momencie pojawienia się problemów związanych z nienależytym wykonaniem umowy, jak odwołanie lotu, niemożność odzyskaniem zagubionego bagażu, należy skontaktować się z Urzędem Lotnictwa Cywilnego (www.ulc.gov.pl). W ULC pasażerowie mogą zyskać pomoc w dochodzeniu swoich praw związanych z nieuznaniem reklamacji przez przewoźnika.

W zeszłym roku ULC utworzył Komisję Ochrony Praw Pasażera, która zajmuje się obsługą skarg pasażerów na linie lotnicze oraz wszystkich nieprawidłowości związanych z przewozami lotniczymi. Tylko w tym roku do KOPP wpłynęło około 1 tys. skarg, z czego około 50% zostało rozpatrzonych na korzyść pasażerów. Dotyczyły one zarówno tanich przewoźników, jak i linii tradycyjnych.

UOKiK podjął także działania, aby wyeliminować złe praktyki, głównie podawanie cen w sposób nierzetelny oraz niepodawanie istotnych informacji w języku polskim na stronach internetowych przewoźników. Małgorzata Cieloch poinformowała - Do wszystkich skontrolowanych przewoźników skierowaliśmy wezwania do zaprzestania stosowania nagannych praktyk. Większość z nich zadeklarowała chęć współpracy i dobrowolnie dokonuje zmian w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Obecnie dostosowywane są strony internetowe oraz wzory umów stosowane przez przewoźników lotniczych do zaleceń UOKiK.

Dotychczas wszczęto 12 postępowań wyjaśniających. UOKiK przygotowuje też raport na temat ochrony praw podróżnych w Polsce, którzy korzystają z usług przewoźników lotniczych.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com