TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-03-15 - Generalne zmiany w prawie lotniczym!

Będą poważne zmiany w prawie lotniczym - m.in. koniec z biletami za złotówkę, ochrona lotniska będzie mogła skontrolować nasze bagaże, a nasi piloci otrzymają licencje narodowe.

reklama


Ministerstwo Transportu stworzyło projekt nowelizacji prawa lotniczego. Przewoźnicy oraz biura podróży mają mieć obowiązek podawania pasażerom ostatecznej ceny biletów. Jak podaje wiceminister transportu Eugeniusz Wróbel, linie lotnicze, szczególnie te tanie, nie informują pasażerów o wszystkich opłatach lotniskowych i podatkach, które to znacznie podwyższają rzeczywistą należności za przelot.

W projekcie pozostały poruszone kwestie bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Straż graniczna ma być obciążona odpowiedzialnością za kontrole osób, ładunków oraz przesyłek w ruchu krajowym i międzynarodowym. Zarządzający lotniskiem będzie musiał sprawować pieczę nad bezpieczeństwem w obszarze przejść ze strefy ogólnodostępnej dla wszystkich pasażerów do strefy zastrzeżonej na lotnisku.

Mimo, iż ochrona nie posiada koniecznych uprawnień do przeglądania bagażu pasażerów, po zamachach na World Trade Center, podejmowała się tych czynności jeszcze przed kontrolą paszportową . Teraz służba ochrony będzie miała nadane prawo do tzw. kontroli manualnej, polegającej na przeszukaniu odzieży czy też rzeczy osobistych w celu odnalezienia przedmiotów zabronionych do przewozu. Jeśli chodzi jednak o przeszukanie bezpośrednie takie prawo mają jedynie funkcjonariusze służb państwowych.

Projekt zakłada również wprowadzenie dla pilotów samolotów turystycznych oraz szybowcowych narodową licencję, którą wydawać będzie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Licencja ma być dostępna już od 16 roku życia dla pilotów turystycznych, od 15 dla szybowcowych. Nie będzie ona jednak obowiązywała poza naszym krajem, wymagania wobec pilotów będą niższe niż te dotyczące licencji międzynarodowej (CIAO). Najbardziej na tym pomyśle skorzystają fanatycy sportów lotniczych, uprawiający je rekreacyjnie na terenie Polski.

Nowelizacja umożliwi też inwestorom państw Unii prostszą budowę lotnisk użytku niepublicznego. Jak mówi Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, nasz dynamiczny rynek potrzebuje wsparcia. W tym roku krajowe porty lotnicze odprawiły 18 mln pasażerów, w roku 2030 ma ich być według ULC 63 mln.

Jeśli chodzi o kwestię opłat lotniskowych, zarządzający portem będzie miał czas do 1 sierpnia, aby przekazać projekt cen przewoźnikom, w celu wydania przez nich opinii. W razie nie podjęcia rozmów koszty ustalone przez zarządzającego będą obowiązywały jedynie rok, w przypadku porozumienia z przewoźnikami nawet do trzech lat.

Przed każdym sezonem zarządzający lotniskiem będzie musiał przedstawić prezesowi urzędu analizę przepustowości oraz plan generalny obiektu na co najmniej 20 lat. Dzięki tym danym prezes urzędu będzie mógł podjąć decyzję do jakiej kategorii zakwalifikować dane lotnisko i czy konieczne jest wprowadzenie tam organizacji rozkładów lotów.

Sami klienci chcieliby, aby zwiększono zakres inwestycji w nowoczesne technologie ulepszające zarządzanie ruchem lotniczym. Jak mówi Eryk Kłopotowski ze SkyEurope, zmiany w tej dziedzinie zachodzą zbyt wolno jak na potrzeby przewoźników. Zarówno porty lotnicze jak i sami przewoźnicy powinni zadbać o wprowadzanie lepszych, nowocześniejszych sprzętów, które to poprawiłyby komfort podróży klientów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com