TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Według uchwały Sądu Najwyższego, biura podróży będą musiały wypłacać turystom zadośćuczynienie za tzw. starty niematerialne.
reklama
Często organizator wczasów nie wywiązuje się z umowy: np. zamiast noclegu w luksusowym hotelu jest to podrzędny motel, jakość jedzenia jest zła.
Uchwała z ostatniego piątku reguluje, jak w takiej sytuacji powinno zachować się biuro podróży. Sąd Najwyższy oznajmił, że organizator imprezy nie tylko będzie musiał zwrócić koszt nieudanej wycieczki, ale też odpowie za niemajątkową szkodę klienta. Podstawą prawną jest art. 11a ustawy z 1997 r. o usługach turystycznych.
Dzięki nowym przepisom turyści będą mogli walczyć na drodze sądowej z biurami. Jednak zadośćuczynienie nie będzie przyznawane od razu. Będzie ono bowiem zależne od rzeczywistej winy organizatora, która w każdej sprawie jest inna.
Wiceprezes Polskiej Izby Turystyki Stanisław Piśko powiedział, że uchwała zmusi biura turystyczne do większej ostrożności w oferowaniu usług i do troski o klienta.
W podobnych sprawach można się uciekać się też do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2002 r. Uznał on, że pojęcie szkody obejmuje także szkodę niemajątkową. Dlatego, ustawodawcy krajowi powinni umożliwić konsumentom dochodzenie roszczeń w przypadku szkód niemajątkowych powstałych na skutek wykonania umowy.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami