TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2005-03-21 - Nieaktualne ceny

Sprzedawcy posługujący się w swoich ofertach, na ulotkach czy w internecie, nieaktualnymi cenami muszą liczyć się z odpowiedzialnością za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

reklama


Coraz częściej się zdarza, że ceny podawane np. w internecie nie są prawdziwymi cenami dóbr czy usług. Gdy dochodzi do zakupu okazuje się, że cena z oferty jest nieaktualna, a obowiązująca jest oczywiście wyższa.

Zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2001 roku o cenach (Dz.U. nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), klient ma mieć pewność, że cena którą widzi jest obowiązująca. Musi być ona także podana w sposób prosty i niebudzący wątpliwości.

Istnieje również wymóg, który mówi, że jeśli towar lub usługa jest reklamowana wraz z ceną, wówczas - oprócz podania ceny jednostkowej - należy podać także datę i termin jej obowiązywania. Czyli, jeśli w internecie lub na ulotkach nie będzie podany termin obowiązywania danej ceny, klient ma prawo przyjąć, że jest ona aktualna.

Jeszcze dokładniej sprecyzowane są wymogi dotyczące sprzedaży przez internet, która uważana jest w świetle ustawy za sprzedaż na odległość. Tej zaś cena musi obejmować wszystkie składniki, w szczególności cło i podatki. Przedsiębiorca zobowiązany jest także do podania zasad zapłaty.

Wszyscy klienci, którzy spotkają się ze stosowaniem praktyk dotyczących zamieszczania nieaktualnych cen w ofercie firm, powinni natychmiast informować o tym rzeczników konsumentów, organizacje konsumenckie, czy rzecznika praw obywatelskich.

Wszyscy przedsiębiorcy, którzy zwlekają z wykonaniem decyzji zakazującej stosowania w/w niedozwolonych praktyk, muszą się liczyć z karą pieniężną wynoszącą od 500 do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com