TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-07-17 - Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie opłat za obsługę naziemną na lotniskach

W wyroku z dnia 5 lipca 2007 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) w sprawie Deutsche Lufthansa AG przeciwko ANA Aeroportos orzekł, że prawo wspólnotowe stoi na przeszkodzie portugalskim uregulowaniom opłat za obsługę naziemną na lotniskach.

reklama


Lufthansa, spółka prawa niemieckiego, majÄ…ca siedzibÄ™ swojego oddziaÅ‚u w porcie lotniczym w Lizbonie, podważyÅ‚a w postÄ™powaniu przed sÄ…dem wydanÄ… przez ANA (prywatnego zarzÄ…dcÄ™ lotniska w Porto) decyzjÄ™ okreÅ›lajÄ…cÄ… wysokość należnych opÅ‚at za nadzór i naziemnÄ… obsÅ‚ugÄ™ administracyjnÄ…. ANA wydaÅ‚a Lufthansie licencjÄ™ na prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie obsÅ‚ugi naziemnej w porcie lotniczym Francisco Sá Carneiro w Porto. W efekcie Lufthansa zostaÅ‚a zobowiÄ…zana do uiszczenia opÅ‚aty w wysokoÅ›ci 110,55 euro oraz podatku od wartoÅ›ci dodanej. Przed sÄ…dem krajowym przedstawiciele Lufthansy twierdzili, że odpowiednie przepisy portugalskie, które uprawniajÄ… ANA do takiego dziaÅ‚ania naruszajÄ… DyrektywÄ™ Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. dotyczÄ…cÄ… dostÄ™pu do rynku usÅ‚ug obsÅ‚ugi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty. SÄ…d portugalski, który rozpatrywaÅ‚ sprawÄ™, zwróciÅ‚ siÄ™ z pytaniem prejudycjalnym do ETS. SÄ…d chciaÅ‚ uzyskać odpowiedź, czy dyrektywa rzeczywiÅ›cie stoi na przeszkodzie przepisom przewidujÄ…cym uiszczenie opÅ‚aty za naziemnÄ… obsÅ‚ugÄ™ administracyjnÄ… i nadzór przez podmioty Å›wiadczÄ…ce usÅ‚ugi zwiÄ…zane z obsÅ‚ugÄ… naziemnÄ… na rzecz organów zarzÄ…dzajÄ…cych portem lotniczym.

W uzasadnieniu ETS przypomniał swoje orzeczenie, w którym twierdził, że na podstawie spornej dyrektywy organ zarządzający portem lotniczym może pobierać opłatę za dostęp do urządzeń portu lotniczego. Przez urządzenia portu lotniczego należy z kolei rozumieć infrastrukturę i wyposażenie udostępnione przez port lotniczy. Trybunał uznał jednak, że wspomniany organ zarządzający nie może pobierać opłaty za dostęp do rynku usług z zakresu obsługi naziemnej obok opłaty za korzystanie z urządzeń portu lotniczego. Przede wszystkim należy ustalić, czy taką opłatę jak sporna opłata za naziemną obsługę administracyjną i nadzór należy uznać za opłatę za dostęp do urządzeń portu lotniczego. W tym względzie do sądu odsyłającego należy zbadanie wzajemnych świadczeń odpowiadających spornej opłacie w świetle definicji naziemnej obsługi administracyjnej i nadzoru zawartej w Dyrektywie 96/67. W następnej kolejności, jeśli opłata ta należna jest za całość lub część tych usług i nie jest ponownym wynagrodzeniem za usługi już obciążone inną opłatą lub daniną, może być uznana za opłatę za dostęp do urządzeń portu lotniczego, a nie za opłatę za dostęp do rynku usług obsługi naziemnej. Jeśli po przeprowadzeniu badania przez sąd odsyłający okaże się, że będąca przedmiotem sporu opłata jest opłatą za dostęp do urządzeń portu lotniczego, do tego sądu należy zbadanie, czy spełnia ona kryteria właściwości, obiektywności, przejrzystości i niedyskryminacji, które określone są w art. 16 ust. 3 Dyrektywy 96/67.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com