TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-06-12 - Jakie zezwolenia są potrzebne by sprzedawać alkohol?

Aby sprzedawać w restauracji alkohol trzeba uzyskać specjalne zezwolenie.

reklama


Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (DzU z 2007 r. nr 70, poz. 473) precyzuje dokładnie kto i kiedy może handlować alkoholem.

Sprzedaż napojów alkoholowych może być prowadzona wyłącznie na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Zezwolenie wydawane jest w gminie, w której przedsiębiorca prowadzi obiekt ze sprzedażą alkoholu. Jeżeli punktów takich jest kilka, zezwoleń również musi być więcej.

Aby uzyskać zezwolenie, przedsiębiorca najpierw musi złożyć odpowiedni wniosek. Składa go na piśmie, określając w nim:
- rodzaj zezwolenia, o jakie się ubiega,
- oznaczenie, pod którym prowadzi się działalność,
- siedzibę i adres przedsiębiorcy,
- w przypadku ustanowienia pełnomocników również ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania,
- numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,
- przedmiot działalności gospodarczej,
- adres punktu sprzedaży,
- adres punktu składowania napojów alkoholowych.
Nie jest wymagane korzystanie ze specjalnych formularzy. Wniosek może być przygotowany na zwykłej kartce papieru.

Do wniosku koniecznie trzeba dołączyć:
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców,
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, który stanowi punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeśli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, która będzie potwierdzeniem spełniania warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.

Sprzedaż alkoholu bez zezwolenia jest przestępstwem i grozi za to grzywna pieniężna. Sąd wymierza grzywnę w stawkach dziennych, a wysokość stawki dziennej jest różna i może wynosić od 10 do 2000 zł. Liczba stawek powinna zmieścić się pomiędzy 10, a 360. Z tego wynika, że grzywna musi zmieścić się między 100 zł, a 720 tys. zł.

Za wydanie zezwolenia przedsiębiorca musi zapłacić odpowiednio:
- 525 zł za sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
- 525 zł za sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu z wyjątkiem piwa,
- 2100 zł za sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

Opłatę za detaliczną sprzedaż alkoholu przedsiębiorca musi wnosi każdego roku. Rozbijana jest na trzy równe raty. Pierwsza musi być wpłacona do 31 stycznia, druga do 31 maja, a trzecia do 30 września danego roku. Jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą w trakcie roku kalendarzowego, opłata za pierwszy rok będzie proporcjonalnie niższa.

Jeżeli przedsiębiorca sprzedaje zarówno piwo, wino i wódkę będzie musiał uzyskać wszystkie trzy zezwolenia i zapłaci w sumie 3150 zł. Stawka ta pozostanie na takim poziomie, jeżeli obroty restauracji są niewysokie. Wysokość stawek może zostać zwiększona, gdy przedsiębiorca będzie sprzedawał więcej alkoholu.

Jeżeli obrót z tytułu sprzedaży alkoholu dokonany w poprzednim roku przekroczył:
- 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa, wówczas w kolejnym roku opłata wyniesie 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku ubiegłym,
- 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu z wyjątkiem piwa, wówczas w kolejnym roku opłata wyniesie 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku ubiegłym,
- 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu, wówczas w kolejnym roku opłata wyniesie 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku ubiegłym.

Jeżeli przedsiębiorca sprzedaje alkohol w więcej niż jednym punkcie, wówczas dla każdego obrót badany jest oddzielnie.

Każda firma, która sprzedaje napoje alkoholowe musi do 31 stycznia roku następnego złożyć pisemne oświadczenie o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w roku poprzednim.

Zezwolenia wydawane są tylko na określony czas. W przypadku sprzedaży detalicznej zezwolenie wydaje się na czas nie krótszy niż 4 lata, natomiast w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na czas nie krótszy niż 2 lata.

Prowadzenie działalności gospodarczej, która polega na sprzedaży napojów alkoholowych, nie oznacza, że po wygaśnięciu pierwszego zezwolenia przedsiębiorca dostanie kolejne. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości nie przewiduje również możliwości rezerwowania wydania zezwolenia, tak jak przewiduje to ustawa o swobodzie działalności gospodarczej w odniesieniu do koncesji. Dlatego też warto odpowiednio wcześnie ubiegać się o wydanie nowego zezwolenia oraz starać się, aby zezwolenia dostawać na jak najdłuższy okres.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com