TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-08-17 - PKP PR na Śląsku zmierzy się z konkurencją przewoźników prywatnych?

Władze Śląska chcą wydzierżawić prywatnym przewoźnikom niektóre spośród tras kolejowych, a może nawet i nowe pociągi. Marszałek chce w ten sposób zmusić PKP, aby obniżyło ceny i powalczyć o większe udziały województwa w spółce PKP Przewozy Regionalne.

reklama


Rząd próbuje już od wielu miesięcy przekonać 16 województw, aby te przejęły udziały w PKP Przewozy Regionalne. Ów przekazanie udziałów w PKP PR regionom jest częścią planu rządu, zakładającego oddłużenie firmy oraz wyłączenie jej z Grupy PKP. Problem tkwi w tym, że największym spośród udziałowców firmy ma być województwo mazowieckie, ma mieć ponad 13 proc. udziałów.

Województwo Śląskie, które poprzedzone jest jeszcze przez Wielkopolskę, ma otrzymać ich 9,3 proc. Władze regionu nie chcą na to przystać.

Na razie marszałek próbuje wzmocnić swoją pozycję. Niedawno urząd marszałkowski przyznał się, że prowadzi rozmowy dotyczące współpracy z przedstawicielami firmy Arriva PCC. Spółka od grudnia 2007 przewozi pasażerów w województwie kujawsko-pomorskim, ponadto obsługuje trasy, które nie są zelektryfikowane.

Jak mówi Aleksandra Marzyńska, rzeczniczka marszałka, dla PKP PR jest to sygnał, że już nie będą monopolistą.

Nieoficjalnie wiadomo, że marszałek zamierza już wkrótce ogłosić przetarg na dzierżawę części linii kolejowych. Sprawa dotyczy m.in. odcinków Tychy - Rybnik czy Tychy - Katowice.

W urzędzie nie wykluczono również dzierżawy Flirtów. Flirty są nowymi pociągami elektrycznymi, które region kupił za 90 mln zł. Pierwsze cztery maszyny, mierzące 74 m długości są wyposażone m.in. w klimatyzację, podjazdy dla niepełnosprawnych oraz system kamer. Mają pojawić się na torach jeszcze tego roku.

Jarosław Kołodziejczyk, były członek zarządu województwa, a obecnie dyrektor PKP PR w Katowicach, przyznał, że wpuszczenie na śląskie tory prywatnych przewoźników będzie dla rządu powodem do głębszego zastanowienia.

Jak mówi Kołodziejczyk, jak wejdzie na Śląsk prywatna konkurencja, to będzie to dla PKP PR mocny cios.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com