TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-12-15 - Fuzja, przejęcie, wejście w alians, czyli sposoby linii lotniczych na podniesienie zysków

Fundusz inwestycyjny, w którego skład wchodzą australijski Macquarie Bank i Texas Pacific Group zapłaci aż 8,7 mld USD za australijską linię lotniczą Qantas. Będzie to najwyższa transakcja na rynku lotniczym w bieżącym roku.

reklama


Jednak już w przyszłym roku kwota ta może zostać przebita, jeżeli dojdzie do planowanego przejęcia Delta Airlines przez USA Airways. Wstępna oferta w tej transakcji opiewa na 8,6 mld dolarów.

Macquarie i Texas Pacific przystały na warunek, postawiony przez Qantas, że linia zostanie australijska.

Obecnie lotnictwo jest bardzo dochodowe, a prognozy na przyszłość są bardzo korzystne. Coraz więcej pasażerów korzysta z podróży samolotami, a bilety stają się coraz tańsze.

Dotychczas na rynku lotniczym nie było aż tak wielu negocjacji dotyczących przejęcia linii lotniczych. Amerykańskie United i USA Airways, które są już po restrukturyzacji, szukają wzmocnienia na własnym rynku. Wykorzystują fakt, że władze USA nie dopuszczają do udziału kapitału obcego w liniach swojego kraju. USA Airways chce przejąć Deltę, natomiast United dąży do fuzji z Continentalem. Podobna sytuacja jest też w Europie. Największy tani przewoźnik, irlandzki Ryanair, pomimo sprzeciwu pracowników oraz akcjonariuszy nie rezygnuje z przejęcia Aer Lingusa.

W 2007 roku prawdopodobnie dojdzie do sprzedaży włoskich linii Alitalia. Jednak jak na radzie włoski rząd nie znalazł jeszcze chętnego do kupna. Biznesmeni Alessandro Benneton z Benneton Group i Carlo de Benedetii, właściciel grupy medialnej Espresso, którzy mieli wybawić bankrutującego przewoźnika, wyznali, że jednak nie są zainteresowani transakcją. Alitalię mógłby kupić Air France/ KLM, ale tanio, po restrukturyzacji i jeszcze pod kilkoma trudnymi do spełnienia warunkami.

W przyszłym roku na giełdzie pojawi się też polski LOT oraz tani przewoźnik Centralwings. Polskie władze i Wolfgang Mayerhuber, prezes Lufthansy zaprzeczają, żeby LOT miał być przejęty przez niemieckiego przewoźnika.

Fuzje w lotnictwie zazwyczaj przynoszą 10% wzrost zysków. Linie likwidują trasy, które się dublowały, wspólnie robią zakupy paliwa, a także razem odprawiają pasażerów.

Linie, które się nie łączą, poszukują wsparcia w sojuszach. Największym na świecie jest Star Alliance, do którego należy LOT. Obecnie ma 18 członków, a wkrótce przystąpią: Turkish Airlines i najprawdopodobniej Air India oraz któryś z przewoźników rosyjskich. Jaan Albrecht, prezes Star Alliance wyznał - Murowanym kandydatem z Rosji była linia Pułkowo, ale po katastrofie samolotu atrakcyjność wzbogacenia Stara o tego przewoźnika znacznie spadła.

Najwięksi przewoźnicy europejscy: Lufthansa, British Airways, Air France/ KLM odnotują w tym roku wielomiliardowe zyski. Gorzej powodzi się mniejszym liniom w Europie, jak: Austrian, CSA, Malev, Finnair, które odnotują w tym roku jeszcze straty. PLL LOT prognozuje zysk na poziomie około 40 mln złotych. W październiku i listopadzie ilość pasażerów w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego wzrosła o 10%. Najlepsze wyniki przewoźnik osiąga na trasach atlantyckich, gdzie wzrost wyniósł 19% oraz na trasach krajowych ze wzrostem w wysokości 13%.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com