TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-01-11 - Touroperator nie może z góry ustalać wysokości potrąceń w przypadku rezygnacji z imprezy!

Organizator imprez turystycznych nie może potrącać klientowi dowolnej kwoty, przy jego rezygnacji z wyjazdu. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował warunki uczestnictwa w zagranicznych imprezach turystycznych, które stosuje warszawskie biuro podróży Kopernik - czytamy w Gazecie Prawnej.

reklama


UOKiK zakwestionował między innymi punkt, w którym mowa, że wzrost ceny imprezy do 10% nie stanowi zmiany podstawowych warunków umowy i nie daje klientowi prawa do odstąpienia od umowy.

Natomiast według prawa, cena usługi jest istotnym warunkiem umowy. Dlatego też, jeżeli klient nie zgadza się z podwyżką, musi mieć możliwość odstąpienia od umowy, czyli rezygnacji z imprezy za zwrotem całej wpłaconej kwoty.

Organizator ma prawo podnieść cenę, jeżeli zostało zapisane to w umowie i tylko w ściśle określonych okolicznościach, jak: wzrost kosztów transportu, opłat lotniskowych lub kursu walut. Bez względu na okoliczności, organizator nie może podwyższyć ceny na 20 dni przed datą wyjazdu.

UOKiK zaskarżył także postanowienie umowne, które wyłączają możliwość dochodzenia przez klienta odszkodowania od biura podróży. Chodziło o sytuację, kiedy podczas trwania imprezy, z przyczyn niezależnych od organizatora, zmienia się program lub miejsce zakwaterowania. Wówczas biuro podróży musi zapewnić świadczenia zastępcze o takim samym lub wyższym standardzie. W takim wypadku nie ma prawa wyłączać możliwości dochodzenia rekompensaty przez klientów.

Urząd zakwestionował również punkt, zgodnie z którym, wysokość kwoty potrącenia zależy od terminu rezygnacji z wycieczki. Jeżeli odstąpienie od umowy nastąpi w okresie od 30 do 22 dni przed rozpoczęciem imprezy, biuro potrąca 25% ceny, natomiast od 14 do 4 dni 75% ceny, a poniżej 4 dni - 100% ceny. Tego typu procentowe potrącenia były już wielokrotnie kwestionowane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który uważa, że przedsiębiorca może zatrzymać dla siebie część kosztów, ale tylko takich, które rzeczywiście poniósł, np. z powodu wcześniejszej rezerwacji hotelowej. Dlatego też organizator powinien indywidualnie rozliczać się z klientem, a nie podawać z góry ustalone potrącenia.

Szczególnie rażące są potrącenia w wysokości 100% ceny wycieczki, gdyż obejmują one także zysk organizatora, pomimo że klient nie korzysta z usługi.

Zakwestionowane postanowienia sąd uznał za niezgodne z prawem i zakazał ich stosować. Wyrok nie jest prawomocny.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com