TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Ministerstwo Transportu i Budownictwa opracowało "Strategię dla transportu kolejowego do roku 2009", w której wytyczono trzy podstawowe cele: lepsza efektywność gospodarowania, podnoszenie jakości obsługi użytkowników kolei oraz ochrona miejsc pracy.
reklama
Wg Ministerstwa Transportu, obecny przebieg restrukturyzacji PKP i osiągnięte rezultaty wskazują, że wyczerpał się zakres zmian w sektorze kolejowym, który został wyznaczony przez wcześniejsze programy oraz strategie rządowe. Powstałe w czerwcu 2001 r. spółki kolejowe, które zajmują się przewozami i zarządzaniem infrastrukturą kolejową, niestety nie doprowadziły do poprawy efektywności działania kolei, a co więcej wzrosło zadłużenie Grupy PKP. Pomimo iż straty w czerwcu 2005 r., wyniosły 707 milionów zł, wynik ten powszechnie uznano za sukces, gdyż w latach poprzednich, strata była prawie trzykrotnie większa!
Nowa strategia, w maksymalnie możliwym stopniu nie będzie zmierzać do likwidacji miejsc pracy, ale będzie je racjonalizować i tworzyć nowe! Reforma wiąże się ze zmniejszeniem liczby pracowników administracyjnych. Przewiduje się w zamian zwiększenie liczby pracowników obsługi handlowej, akwizycji i marketingu. Ministerstwo Transportu przewiduje także wzrost zapotrzebowania na inżynierów z uprawnieniami do prowadzenia robót liniowych. Poza tym wzrośnie również zapotrzebowanie na specjalistów przygotowujących, przeprowadzających i rozliczających inwestycje finansowane ze środków UE oraz na specjalistów z dziedziny ekonomii i zarządzania finansami.
Jednym z zasadniczych warunków sukcesu naprawy grupy PKP, jest restrukturyzacja finansowa, która zakłada przede wszystkim doprowadzenie do stabilizacji finansowej PKP SA i całej grupy. Strategia zakłada utworzenie Podatkowej Grupy Kapitałowej PKP (możliwość wspólnego rozliczania się z podatku CIT i VAT przez spółki z grupy PKP) oraz t oddłużenie spółek PKP Przewozy Regionalne i PKP SA. Restrukturyzacja finansowa grupy PKP, będzie polegała na przygotowaniu spółek grupy do prywatyzacji. Jednak wcześniej należy podnieść ich wartość, zahamować zatory płatnicze między spółkami kolejowymi, podnieść efektywność gospodarowania w spółkach, ustabilizować zadłużenia grupy PKP oraz zapewnić bieżą obsługę zadłużenia i bieżącego zarządzania płynnością w grupie. Niezbędne będzie także uregulowanie kwestii majątkowych, aby można było urealnić koszty operacyjne i określić wielkość kapitałów.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami