TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-09-28 - Ministerstwo Gospodarki rozmawia z przedstawicielami branży o szarej strefie w turystyce

W środę, 27 września Marcin Korolec, wiceminister gospodarki zainaugurował cykl rozmów, które poświęcone będą problemom polskiej turystyki. Na pierwszym spotkaniu z przedstawicielami branży turystycznej poruszano tematy związane z szarą strefą w sektorze.

reklama


Korolec poinformował - Odebraliśmy wiele sygnałów od przedstawicieli organizacji i stowarzyszeń turystycznych w sprawie poszerzania się tzw. szarej strefy w turystyce. Mając na uwadze dobro osób korzystających z usług turystycznych, Ministerstwo Gospodarki podjęło działania prowadzące do ograniczenia występowania tego zjawiska.

Dodatkowo Departament Turystyki Ministerstwa Gospodarki zlecił Instytutowi Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego przeprowadzenie badania na temat oceny strat, jakie ponosi budżet państwa w wyniku istnienia szarej strefy w turystyce. Korolec wyjaśnił - Celem projektu jest identyfikacja przyczyn jej funkcjonowania, zakresu oraz najważniejszych przejawów. Chcemy także ocenić skalę strat budżetu państwa z tego tytułu. Wiceminister jednocześnie zapewnił, że na podstawie wyników badań zostaną sformułowane rekomendacje dotyczące wymaganych zmian w tym obszarze działalności.

Według przedstawicieli branży turystycznej szara strefa przejawia się głównie w trzech obszarach:
- fiskalnym, który odnosi się do podmiotów nie płacących podatków z tytułu prowadzonej działalności turystycznej,
- legislacyjnym, gdzie wielość instytucji przyznających uprawnienia oraz luki prawne w regulacjach zasad prowadzenia działalności turystycznej tworzą możliwości nadużyć,
- edukacyjnym, w którym kwalifikacje do prowadzenia działalności turystycznej są przyznawane przez podmioty niekompetentne.

Przedstawiciele sektora turystycznego zaznaczyli również, że istnieje konieczność wprowadzenia gruntownych zmian w ustawach o usługach turystycznych oraz Polskiej Organizacji Turystycznej. Chciano także utworzenia tzw. policji turystycznej albo jednakowych zasad kontroli działalności turystycznej we wszystkich województwach.

Wiceminister Tomasz Wilczak wyjaśnił zasady powoływania Rady Polskiej Organizacji Turystycznej - Wszyscy kandydaci do Rady POT są zgłaszani w trybie określonym ustawą. Jej 18 członków stanowią w równych proporcjach przedstawiciele instytucji rządowych, samorządów i branży turystycznej.

Wiceminister zapewnił, że regionalne organizacje turystyczne współpracują z POT w zakresie promocji Polski poza granicami kraju. Wilczak dodał - Proces powstawania regionalnych organizacji turystycznych wydaje się zbliżać ku końcowi. Obecnie mamy szansę na współpracę z 16 takimi podmiotami.

Ministerstwo Gospodarki już rozpoczęło konsultacje w sprawie obecnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 29 września 1997 roku o usługach turystycznych.

Podczas spotkania wiceminister Korolec złożył wszystkim zgromadzonym życzenia z okazji Światowego Dnia Turystyki, który obchodzony jest 27 września.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com