TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-06-12 - Ile zarabia się w firmach przewozowych?

Różnice w zarobkach w polskich firmach przewozowych są gigantyczne. Zależą głównie od podejścia firmy zatrudniającej kierowców, lokalizacji, oraz doświadczenia kierowcy. Tak samo długość pracy - niektórzy kierowcy jeżdżą po 35 godzin tygodniowo, inni 55. Często zdarza się, iż kierowcy dorabiają, ciągnąc niemalże drugi etat u innego przewoźnika.

reklama


Jednak trzeba przyznać, że płace kierowców autobusów i autokarów do najniższych w Polsce nie należą. Patrząc na polską listę płac, opracowaną przez Gazetę Wyborczą, można wyciągnąć wnioski, iż kierowca miesięcznie zarabia minimum 1800 zł. Stawka rośnie niemalże dwukrotnie, jeżeli zatrudniany ma np. 10-letnie doświadczenie.

Aby zostać kierowcą nie potrzeba wykształcenia wyższego. Natomiast przydaje się czasem znajomość języków obcych.

I tak, zgodnie z listą płac Gazety 1800 zł otrzymuje na rękę kierowca autobusu z Torunia, pracując pięć dni w tygodniu po 11 godzin. Kilka miesięcy temu dostał 250 zł podwyżki. Jest doświadczonym kierowcą - autobusami jeździ już 5 lat. Skończył zawodówkę, zna jeden język obcy - rosyjski. Dorabia w prywatnej firmie transportowej, gdzie nie ma stałego zakresu kompetencji, jego czas pracy i wynagrodzenie zmienia się w zależności od potrzeb firmy.

2300 zł zarabia na rękę kierowca busa u prywatnego przewoźnika (jeżdżą na tracie Zawoja - Kraków). Skończył technikum mechaniczne, ma 4 letnie doświadczenie na stanowisku kierowcy busa. Pracuje zwykle 35 godzin w tygodniu. Dorabia wożąc prywatnych klientów na wesela, czy też zagranicę (200 - 1000 zł w zależności od miesiąca). Zna komunikatywnie angielski, rosyjski i czeski. Ostatnią premię otrzymał na święta Bożego Narodzenia - 500 zł.

2400 zł - to zarobki miesięczne kierowcy z prywatnej firmy przewozowej z Radomia. Kierowca ma 10-letni staż pracy. Pracuje 40 godzin w tygodniu, z sobotami, niedzielami i świętami. Dodatkowo kierowca dostaje premię uznaniową oraz ubranie służbowe: koszule, krawaty, kurtkę i buty.

3000 zł wyciąga na rękę białostocki kierowca komunikacji miejskiej z 10-letnim stażem pracy. Skończył szkołę podstawową, zna rosyjski. W listopadzie 2007 r. zmieniły mu się warunki pracy, teraz nie ma już dodatku stażowego, ale jego podstawowa stawka godzinowa to 13 zł netto - o 3 zł więcej niż dostaje nowy pracownik. Co miesiąc kierowca dostaje 15 proc. premii. Dodatkowo, jeśli zaoszczędzi na paliwie, dostanie dodatkowe 5 proc., jeśli jest dyspozycyjny i bierze nadgodziny - kolejne 3 proc. premii. Średnio pracuje 44 godziny tygodniowo i nie potrzebuje dorabiać u konkurencji.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com