TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
W tegorocznej, dziewiętnastej edycji Targów Regionów i Produktów Turystycznych Tour Salon w Poznaniu wzięło udział 750 wystawców z 41 krajów. Odbywały się one od 16 do 18 października. W tym roku poznańskie targi odwiedziło prawie 20000 osób, w tym 11000 profesjonalistów.
reklama
Magdalena Halicka - Gołębiowska, dyrektor targów Tour Salon wyznała - Tour Salon to przede wszystkim targi dla branży, dlatego ogromnie cieszy nas fakt stale rosnącej liczby profesjonalnych zwiedzających. Ale co najważniejsze, otrzymujemy także sygnały, że wzrasta "jakość" odwiedzających i odbywanych przez wystawców spotkań biznesowych. To dla nas bardzo dobra informacja i dowód na to, że targi Tour Salon po pierwsze są potrzebne, po drugie doceniane jako miejsce faktycznego nawiązywania nowych kontaktów handlowych.
W bieżącym roku ekspozycja targów zlokalizowana była w 3 pawilonach o łącznej powierzchni 26000 metrów kwadratowych. Stoiska wystawców zajmowały 8000 metrów kwadratowych netto. O 10% wzrosła liczba zwiedzających i wystawców z zagranicy, których było w tym roku 218. Podczas targów zaprezentowano ponad 40 nowych produktów i usług turystycznych, które były wyeksponowane w specjalny sposób.
Na stoiskach spróbować można było tradycyjnych przysmaków, obejrzeć występy, sfotografować się z kolorowymi postaciami, a także wygrać atrakcyjne nagrody. Pośród wystawców obecne były wszystkie polskie regiony, narodowe ośrodki promocji turystycznej, biura podróży oraz touroperatorzy, a także gestorzy bazy noclegowej, przewoźnicy i firmy świadczące usługi dla turystyki. Dużym zainteresowaniem cieszyły się stoiska wystawców na przestrzeniach "WySPA Zdrowia", czyli uzdrowiska, sanatoria, hotele i obiekty z ofertą SPA oraz wellness, Extreme - Turystyka Aktywna, gdzie można było znaleźć propozycje wyjazdów z odrobiną adrenaliny, a także Turystyka Biznesowa, czyli obiekty konferencyjne, kongresowe i hotele dostosowane do organizacji szkoleń, konferencji i wyjazdów motywacyjnych.
Nowością podczas tegorocznych targów był Port Lotniczy Tour Salon, gdzie zaprezentowało się lotnisko Poznań Ławica z ofertą przewozową związaną z rosnącą liczbą podróżnych i nowymi połączeniami lotniczymi.
Norwegia, jako kraj partnerski Tour Salon 2008 przygotowała Norweskie Warsztaty Turystyczne, prezentację Elżbiety Dzikowskiej, pokazy kulinarne mistrza kuchni Roberta Sowy oraz konkursy z nagrodami. Na stoisku narodowym Norwegii pojawiło się 20 wystawców, którzy zaprezentowali norweską, polską oraz duńską branżę turystyczną. W Warsztatach wzięli udział przedstawiciele organizacji turystycznych, sieci hotelowych, ośrodków narciarskich, a także linii promowych i lotniczych. Konrad Konieczny, Market Manager for Tourism w Ambasadzie Norwegii przyznał - Sukces Norweskich Warsztatów Turystycznych cieszy nas szczególnie, ponieważ dla przedstawicieli branży były one okazją do nawiązania bezpośrednich kontaktów z norweskimi partnerami.
Bardzo dobrze zaprezentował się Region Partnerski targów - Łódzkie. Na komiksowym stoisku regionu obecny był Kapitan Kultura, goście mogli pograć na flipperach i wygrać atrakcyjne nagrody. Łódzkim akcentem była też karczma regionalna, która serwowała dania czterech kultur. Sylwester Pawłowski, prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Łódzkiego podkreślił - Duże, estetyczne stoisko, liczni podwystawcy z całego regionu, bogate materiały promocyjne, prezentacje, konferencja prasowa - to wszystko sprawiło, że byliśmy na tych targach widoczni i bardzo pozytywnie odbierani.
Podczas Tour Salonu po raz trzeci zorganizowano workshop turystyki przyjazdowej Buy Poland. W tym roku uczestnicy pochodzili z 28 krajów. Byli wśród nich kupcy zagraniczni, touroperatorzy oraz biura podróży, którzy specjalizują się w organizowaniu turystyki przyjazdowej do Polski. Przez dwa dni spotykali się na wcześniej zaaranżowanych spotkaniach matchmakingowych z polskimi firmami: biurami podróży, touroperatorami, hotelami, ośrodkami SPA i wellness, sanatoriami oraz innymi ośrodkami wypoczynkowymi i przewoźnikami. W sumie podczas Buy Poland odbyło się ponad 1500 spotkań biznesowych. Natomiast po zakończeniu workshopu zagranicznych gości zaproszono na wizyty studyjne do Wrocławia i na Dolny Śląsk, na Warmię i Mazury, do Gdańska, Warszawy, Łodzi oraz po Poznaniu i okolicy. Ewa Bartkowiak, koordynator BUY POLAND wyznała - Tegoroczna edycja workshopu była dla uczestników szczególnie ważna. Polskie firmy przed EURO 2012 mają świadomość gwałtownego wzrostu i unowocześniania polskiej bazy turystycznej i szczególnie cenią sobie nawiązane w tym roku kontakty.
Na stronie internetowej targów obecny był program Business Planner, który umożliwiał wcześniejsze umawianie się z wybranymi wystawcami na ich stoiskach.
Po raz trzeci Poznań Convention Bureau, Polska Organizacja Turystyczna i Międzynarodowe Targi Poznańskie przygotowały Seminarium Turystyki Biznesowej, które w tym roku poświęcone było zagadnieniom "zielonych" rozwiązań w branży MICE, w tym konieczności wprowadzania elementów polityki proekologicznej i społecznej, a także potrzeby dbałości o środowisko naturalne. Prelegenci, którzy od lat zajmują się kwestią ekologii w przemyśle spotkań: Dale Hudson (IMEX project manager), Fiona Pelham (dyrektor Organise This) i Graham Keene (współtwórca i prezes WorldEvents)w prezentacjach odpowiedzieli między innymi na pytania: czy równowaga środowiskowa jest ważna dla branży spotkań, jak zorganizować event zgodnie z proekologicznymi zachowaniami oraz społeczną odpowiedzialnością biznesu, a także jakie korzyści przynosi wprowadzanie ekologicznych rozwiązań do branży turystyki biznesowej. O polskich doświadczeniach związanych z Eco Mice opowiadały: Monika Krusiewicz (właścicielka PRimavera PR&Events) i Katarzyna Parysek (Pełnomocnik Prezydenta Miasta Poznania, Szef Miejskiego Zespołu ds. Organizacji Konferencji Klimatycznej). Podczas targów odbyła się również organizowana przez Event Managers Club i Międzynarodowe Targi Poznańskie konferencja "Przyszłość w eventach".
Po raz jedenasty podczas uroczystej Gali Finałowej nagrodzono najpiękniejsze filmy w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmów Turystycznych Tour Film 2008. Jury przyznało nagrody w 4 kategoriach:
1.Film służący promocji kraju, regionu lub miasta
I nagroda - Promocja Zdzisław Cozac za film "Bydgoszcz"
II nagroda - Centrum Kultury 105 w Koszalinie za film "Nakręcony Koszalin"
2. Film i spot reklamowy
I nagroda - AMC Communications za filmy “Wild Beauty of Montenegro" I “Wilderness Hiking
& Biking"
II nagroda - Ambasada RPA za film “South Africa. It’s possible"
Wyróżnienie - Urząd Miejski w Ostródzie za film "Ostróda - Mazury Zachodnie"
3. Film turystyczny zrealizowany i zgłoszony przez telewizję
Wyróżnienie - Telewizja Polska TVP Katowice za film "Śladami gwarków"
4. Prezentacja multimedialna
Wyróżnienie - Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie za prezentację "Mazovia Virtual Tour"
Grand Prix Tour Film 2008 przyznano Tourist Organization of Belgrade za filmy “Plug and Play" i “Belgrade - City of Culture".
Nagrodę Specjalną Prezesa Międzynarodowych Targów Poznańskich otrzymał Urząd Miasta Świnoujścia za film "Świnoujście - kraina 44 wysp".
Natomiast nagrodę Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej i Nagrodę TV Biznes dostały Media Promocja Zdzisław Cozac za film "Bydgoszcz"
W konkursie Acanthus Aureus wyróżniono wystawcy, których stoiska najbardziej sprzyjały realizacji strategii marketingowej firmy. W bieżącym roku przyznano 9 nagród:
allewakacje.pl, Poznań - Pawilon 3 a, stoisko 149
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie - Pawilon 5, stoisko 1
Urząd Marszałkowski WojewództwaA Podlaskiego, Białystok - Pawilon 5, stoisko 7
Śląska Organizacja Turystyczna, Katowice - Pawilon 5, stoisko 12
Urząd Miasta Poznania, Poznań - Pawilon 5, stoisko 26 a
Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna, Poznań - Pawilon 5, stoisko 26
Wielkopolska A Organizacja Turystyczna, Poznań - Pawilon 5, stoisko 27
Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna, Toruń - Pawilon 5, stoisko 58
Czech Tourist Authority - Czechtourism, Praga - Pawilon 5, stoisko 212
W II Mistrzostwach Polski Kierowców Autobusów, które organizowała redakcja dwumiesięcznika Polski Traker Bus wraz z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi wzięło udział 52 kierowców. Konkurowali ze sobą w dwóch kategoriach: transport miejski oraz transport turystyczny.
Wśród kierowców z transportu miejskiego najlepszymi byli:
1.Grzegorz Nowak - MPK Poznań,
2.Waldemar Król - MPK Poznań,
3.Ireneusz Tausz - MPK Piła.
Natomiast w kategorii transport turystyczny zwyciężyli:
1.Marcin Szczepiński - PKS Mrągowo, najlepszy kierowca w konkursie jubileuszowym OZPTS,
2.Wojciech Sadowski - PKS Białystok,
3.Lech Król - PKS Elbląg.
Marcin Szczepiński został najlepszym kierowcą II Mistrzostw Polski Kierowców Autobusów.
Nagrodzono również wydawców najlepszych książek o tematyce krajoznawczej i turystycznej. XVII Ogólnopolski Przegląd Książki Krajoznawczej i Turystycznej zorganizował PTTK Zarząd Główny, na zlecenie którego działa Wielkopolski Klub Publicystów Krajoznawczych oraz Urząd Marszałkowski w Poznaniu i Międzynarodowe Targi Poznańskie.
W konkursie wyróżniono:
kategoria: albumy krajoznawcze
1. Piotr Maluśkiewicz, fot. Karol Budziński, Małgorzata Fijałkowska, Piotr Maluśkiewicz, Jerzy Miecznikowski, Zbigniew Szmidt, "Gotyckie kościoły w Wielkopolsce", Wydawnictwo Wielkopolskiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury,
2. Józef Partyka, fot. Christian Parma, "Orle Gniazda", Wydawnictwo PARMA PRESS,
3. Renata i Andrzej Drozd, fot. Renata i Andrzej Drozd, Andrzej Czapiewski, Krzysztof Dymek, Wojciech Ostapowicz, Robert Puciata, Jarosław Ramucki, Maciej Romański, Leszek Skwara, Krzysztof Sokal, "Rurzyca", Oficyna Reklamowo-Edytorska DRACO ART.
Kategoria: przewodniki
1. Marek Barszcz, Judyta Kurowska-Ciechańska, Ariel Ciechański, "Technika", Carta Blanca,
2. Piotr Maluśkiewicz, "Wielkopolska",
3. Paweł Zalewski (red.) "Polska z dziećmi", Carta Blanca.
Kategoria: monografie i inne opracowania krajoznawcze
1. Józef Partyka, "Dolina Prądnika na starej widokówce i pocztówce", Wydawnictwo DIKAPPA,
2. Wiesław A. Wójcik, "W kręgu Tatr", Tatrzański Park Narodowy,
3. Michał Zielkiewicz (red.), "Tatry". Album-Atlas-Przewodnik, Wydawnictwo ExpressMap.
Kategoria: mapy i atlasy
1. "Międzyrzecki Rejon Umocniony. Pojezierze Łagowskie", Wydawnictwo Turystyczne PLAN,
2. "Wielkopolska. Polska niezwykła", Demart SA,
3. "Puszcza Kampinoska", Wydawnictwo ExpressMap.
Kategoria: Informatory krajoznawcze i foldery
1. Paweł Zalewski (red.) "Parki narodowe i krajobrazowe w Polsce", Carta Blanca,
2. Zbigniew Rudziński, Piotr Chara, "Chronione obszary powiatu gorzowskiego", Oddział PTTK Ziemi Gorzowskiej,
3. Krzysztof Fronczak "Leśne kompleksy promocyjne. Las w dziewiętnastu odsłonach", Centrum Informacyjne Lasów Państwowych.
W tegorocznej edycji targów można było wziąć udział w Otwartym Turnieju Speedmintona, obejrzeć mecz mistrzów, pokazy akrobacji rowerowej w wykonaniu wicemistrza świata Marcina Bugajewskiego, Makietę Stadionu Miejskiego w Poznaniu na EURO 2012, a także wysłać bezpłatnie pocztówkę z pozdrowieniami z targów na stoisku Allewakacje.pl, wziąć udział w bezpłatnych wycieczkach objazdowych po Poznaniu zabytkowym autobusem oraz wygrać nagrody ufundowane przez Wizz Air, Jet Air, Trade&Travel Company Konsorcjum Polskich Biur Podróży i wydawnictwo Pascal w Wielkim Konkursie Międzynarodowych Targów Poznańskich "Hasło na Jubileusz 20 - lecia Tour Salon".
Na teren targów wszystkich gości bezpłatnie woził "Wesoły tramwaj Tour Salon".
W dniach 21 - 24 października przyszłego roku odbędzie się 20- ta edycja tych poznańskich targów turystycznych. Tour Salon pojawi się w nowej szacie graficznej z jeszcze większą ilością wydarzeń oraz atrakcji.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami