TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Wszystkie firmy przyjmujące płatności kartą muszą liczyć się z tym, że klienci mogą złożyć reklamację usługi nie tylko u nich, ale także mogą zareklamować całą transakcję w swoim banku. Taka reklamacja, jeśli zostanie uznana, spowoduje "chargeback", czyli odwołanie transakcji połączone ze zwrotem gotówki klientowi.
reklama
Jest to sytuacja szczególnie niebezpieczna dla biur podróży lub przewoźników, którzy muszą brać pod uwagę różne komplikacje w wykonywaniu usługi oraz muszą współpracować z różnymi podmiotami na rynku międzynarodowym.
Teoretycznie klient może reklamować wszystko - zarówno banki, jak i np. sama VISA, nie chcą udzielić szczegółowych informacji na temat zakresu możliwych do rozpatrzenia reklamacji. Jednakże patrząc na doświadczenia w innych krajach (zwłaszcza z USA) reklamacja transakcji nabycia wycieczki z powodu niższego standardu obiektu noclegowego lub też w przypadku niedotrzymania (istotnych?) punktów programu wyjazdu jest jak najbardziej realna. Kwestią jest tylko, czy klient będzie wiedział o procedurze i czy "przebije się" on przez bank (zdarza się, że banki udzielają nieprawidłowych informacji o procedurze reklamacyjnej - włącznie z informacją, że posiadacz karty nie może nic reklamować, jeśli mu jej nie skradziono).
Aby zabezpieczyć naszą firmę przed negatywnymi skutkami finansowymi powinniśmy być w stanie udowodnić, że klient otrzymał usługę zgodną z zamówieniem, a wszelkie ewentualne zmiany zostały wprowadzone za jego zgodą. Jeśli nawet z formalnego punktu widzenia nie mamy się czego obawiać, musimy się liczyć z kosztami chargeback w postaci obciążenia naszych pracowników dokumentowaniem danej transakcji. Od samej procedury reklamacji i wydanego postanowienia przysługuje także odwołanie, co przedłuża całe postępowanie.
Postaramy się dostarczyć Państwu więcej informacji, jeśli rzecznik VISA Europe w Polsce, któremu w ubiegłym tygodniu zadaliśmy szczegółowe pytania dotyczące procedury reklamacji, odpowie na nie. Niestety do tej pory zarówno VISA Europe, jak i same banki zasłaniały się tajemnicą procedur nie podając żadnych szczegółów dotyczących procedury reklamacji, a telefony do centrum kart banku, czy też do firmy VISA Europe rozpoczynały się od pytań "a skąd ma Pan nasz numer?".
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami