TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-10-12 - Fly.pl: Posumowanie trendów i zmian jakie miały miejsce podczas wakacji 2009

Według danych Fly.pl - internetowego biura podróży, w tym roku najbardziej popularnym kierunkiem wyjazdów Polaków był jak zwykle Egipt. W ubiegłym roku ponad 25% całej sprzedaży ofert generowały wakacje w tym gorącym kraju.

reklama


Co prawda, tegoroczne wakacje przyniosły spadek zainteresowania Egiptem wśród Polaków (22,2% całej sprzedaży letniej Fly.pl), ale kraj ten nie stracił pozycji lidera w zestawieniu ogólnym. Kolejne miejsca w rankingu najpopularniejszych kierunków w sezonie 2009 zajęły Turcja (21%), Grecja i Wyspy Greckie (18,6%) oraz Tunezja (16%).

Należy zauważyć, że w momencie kiedy w Polsce trwa lato, a większość Polaków wybiera się na urlop, pogoda w odległych, egzotycznych krajach nie jest najlepsza. Podczas europejskiej zimy egzotyka jest już propozycją o wiele bardziej kuszącą, jednak portfele większości Polaków nie pozwalają na tak duże wydatki. Z tego powodu najpopularniejszymi kierunkami są destynacje jednocześnie bliskie oraz najtańsze, które oferują piękną pogodę i ciepłą wodę w cenie ok. 2 tys. zł za osobę.

Kryzys gospodarczy wraz z rosnącym bezrobociem nie odbiły się znacząco na wyjazdach wakacyjnych w 2009 roku. Klienci nie poszukiwali za wszelką cenę najtańszych rozwiązań, wskutek czego średnia cena rezerwacji w tym roku była tylko nieznacznie niższa niż w roku ubiegłym i wyniosła 4 637 zł wobec 4 761 zł w 2008 r. W blisko 47% przypadków, jedna rezerwacja obejmowała dwie osoby, zaś w przypadku kolejnych 30% - trzy osoby. Dalszych 17% rezerwacji zostało wykupionych dla 4 osób. W 2008 roku trochę więcej rezerwacji obejmowało 2 osoby (blisko 50%), a mniej, 3 osoby (25%). Da się zauważyć, że Polacy bardzo rzadko decydują się na samotne wyjazdy, dwóch procent nie przekroczył odsetek rezerwacji dla jednego turysty.

Według danych Fly.pl rośnie popularność hoteli 4-gwiazdkowych kosztem hoteli z jedną gwiazdką bądź mniej. W tym roku ponad 42% klientów portalu wybrało pobyt w hotelu 4-gwiazdkowym, prawie 40% w hotelu 3-gwiazdkowym.

Na pobyt w hotelu 5-gwiazdkowy zdecydowało się blisko 14% turystów. W 2008 roku wybieraliśmy najczęściej hotele 3-gwiazdkowe (45%), przed hotelami 4-gwiazdkowymi (37%) oraz 5-gwiazdkowymi (13,5%). Pojawiła się tendencja wybierania nie tylko coraz lepszych hoteli, ale również coraz lepszego wyżywienia. Odsetek Polaków, którzy wybrali opcję All Inclusive nadal dynamicznie rośnie. W roku 2009 aż 69% klientów Fly.pl zdecydowało się na tę możliwość. Rok wcześniej ten odsetek wynosił 64%. Jednocześnie, z 30% do 23% spadła liczna turystów decydujących się na dwa posiłki.

Należy pamiętać, że pojęcie "All Inclusive" nie oznacza w każdym hotelu tego samego i warto sprawdzić, co zawiera owy pakiet. Jakość tej opcji zależy od liczby gwiazdek hotelu, destynacji i sieci hotelowej.

W tym roku nie tylko wzrosła popularność lepszych hoteli oraz lepszego wyżywienia. Częściej wybieraliśmy dłuższe wyjazdy wakacyjne. W ubiegłym roku na tydzień wyjechało 59,5% klientów Fly.pl, zaś na dwa tygodnie - niecałe 36%. W roku 2009, na dwutygodniowy wyjazd mogło pozwolić sobie 40% turystów. Na tydzień wybrało się 55%.

W ubiegłym roku lipiec i sierpień przyciągnęły najwięcej turystów. W lipcu 2008 wybrało się na wakacje ponad 28% klientów Fly.pl, w sierpniu - 26%. Na trzecim miejscu znalazł się czerwiec, kiedy na wczasy wyjechało ponad 15% turystów. Rok 2009 przyniósł odmienne wyniki. Ani lipiec ani sierpień nie okazały się dla Polaków tak atrakcyjne jak czerwiec. Wycieczkę w tym właśnie miesiącu wykupiło ponad 25% klientów Fly.pl. Na lipcowe wojaże zdecydowało się 23%, zaś sierpniowe -20%. O ile w ubiegłym roku blisko 21,5% rezerwacji na Fly.pl dokonano na 10 bądź mniej dni przed wyjazdem, to już w tym roku takie rezerwacje były dokonywane przez blisko 27,5% turystów.

Najpopularniejszym touroperatorem wśród klientów Fly.pl okazał się, podobnie jak w 2008, Neckermann. Co roku, prawie 12% wyjazdów rezerwowanych na Fly.pl pochodzi z oferty tego touroperatora. Zaraz za Neckermannem znalazła się Triada (11,3%), a na kolejnych miejscach: Exim Tours (10,4%), Oasis Tours (9,9%) oraz Itaka (9,6%).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com