TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-08-13 - LOT wyprzedaje

Polskie Linie Lotnicze LOT mając na uwadze płynność finansową firmy, mogą sprzedać część 1,4-milionowego pakietu akcji Banku Pekao SA. Alternatywą tej transakcji jest uzyskanie środków pieniężnych pod zastaw tych walorów.

reklama


- Pakiet akcji Pekao SA może być wykorzystany jako zabezpieczenie. Możemy też rozważyć sprzedaż. Celem głównym jest odzyskanie rentowności. To jest droga, która może nas przeprowadzić przez okres jesienno-zimowy, jeśli sytuacja byłaby bardzo trudna - oznajmił wiceprezes ds. finansowo-ekonomicznych Andrzej Oślizło. Dodał, również w rozmowie z dziennikarzami, iż obecnie Lot ma 1,4 mln akcji Pekao SA, po tym jak ostatnio sprzedał 1,1 mln akcji.

Pomimo, iż obecny kurs akcji Pekao SA na GPW jest wyższy, LOT jednak nie może sprzedać całego 1,4-milionowego pakietu, gdyż część środków jest zastawiona. Oślizło nie podał jaka część akcji z posiadanego przez LOT pakietu może być zadysponowana. W środę wiceprezes poinformował o zamiarze sprzedaży docelowo wszystkich aktyw spoza podstawowej działalności. Najbardziej płynny i istotny pakiet stanowią akcje Pekao SA i Casinos Poland. - Proces sprzedaży Casinos został już rozpoczęty wspólnie z PPL. Realny termin transakcji to początek przyszłego roku - wyjaśnił.

PLL Lot w 2008 r. zanotowały 733 mln zł straty wobec 29,7 mln zł zysku netto, a w 2007 r. była to kwota 523,4 mln zł zysku netto. Natomiast w 2006 r. zysk netto wyniósł aż 523,4 mln zł, z czego 357,4 mln zł pochodziło ze sprzedaży udziałów w spółce LIM. Jeśli chodzi o pierwsze półrocze 2009 r., przewoźnik odnotował 178 mln zł straty - w pierwszym kwartale wynik wyniósł minus 310 mln zł, ale w drugim plus 132 mln zł.

Pytanie, co zrobi spółka, gdy już skończą się walory nadające się do szybkiego wyprzedania? Bez wątpienia, jeśli w najbliższym czasie zostaną popełnione jakieś poważniejsze błędy w zarządzaniu spółką lub okoliczności gospodarcze będą bardzo nie sprzyjające, to LOT może podzielić los innych upadłych przewoźników narodowych. Teraz już nie może liczyć na pomoc państwa - Komisja Europejska nie pozwoli na wspieranie firmy tylko w imię "dumy narodowej". I nie wiadomo, czy z takiej sytuacji mamy się cieszyć, czy smucić? Czy brak przewoźnika "narodowego" osłabi nasz transport lotniczy? A może pozwoli to rozwinąć się innym firmom i zamiast jednej dużej będziemy mieć kilka mniejszych, które zaspokoją potrzeby rynku w sposób bardziej elastyczny? Przyszłość przyniesie nam odpowiedź.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com