TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego przyjął już plan generalny dla lotniska w Pyrzowicach, który jest podstawą rozwoju portu do 2032 roku.
reklama
W planie nie ma jednak mowy o budowie nowego terminalu pasażerskiego na Euro 2012. Jeżeli zostanie w ogóle wybudowany, to nie wcześniej niż w 2015 roku, a i to nie jest pewne. GTL twierdzi, że lotnisko jest wystarczająco duże, by przyjąć wszystkich kibiców mistrzostw w 2012 roku.
Przyjęty dwa tygodnie temu plan jest też podstawą do uzyskania unijnych dotacji na rozbudowę katowickiego lotniska. Inwestycje mają kosztować co najmniej 340 mln zł (pół na pół mają się dzielić kosztami GTL i UE).
Terminal nie powstanie, bo eksperci stwierdzili, że Pyrzowice nie będą rozwijać się tak dynamicznie, jak zakładano. Nowy obiekt nie będzie szybko potrzebny, bo liczba pasażerów ma rosnąć nie o 15% rocznie, ale najwyżej o 6%.
Według założeń planu generalnego w przyszłym roku ma ruszyć budowa nowych płyt postojowych na 15 dodatkowych samolotów. Obecnie na lotnisku może parkować ok. 20 maszyn. Powstanie też nowy pas startowy oraz tzw. szybkie ścieżki zjazdu dla samolotów. Dzięki temu więcej samolotów mogło startować i lądować w tym samym czasie.
Katowicki port będzie też dysponował nowoczesnym systemem zarządzania ruchem lotniczym - Pegasus 21. System ma dostarczać więcej danych pilotowi samolotu. Pilot będzie mógł sam decydować np. o zmianie wysokości podczas podchodzenia do lądowania, nie czekając za każdym razem na polecenie kontrolera. Pyrzowice będą jednym z pierwszych lotnisk w kraju, gdzie zostanie zainstalowany ten system.
Nieopodal lotniska ma też powstać hotel oraz rozbudowane zostaną parkingi.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami