TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Częstochowa zamierza opracować strategię promocji turystycznej, która ma pomóc lokalnemu samorządowi przyciągnąć turystów. Z przeprowadzonych badań wynika bowiem, że prawie 60 proc. częstochowian widzi swoje miasto w przyszłości jako centrum obsługi ruchu turystycznego i pielgrzymkowego.
reklama
Biuro prasowe częstochowskiego magistratu poinformowało, że prace nad strategią mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Ujawniono już także treść dokumentów, które staną się jej podstawą. Jednym z dokumentów był raport z badań dotyczących rozwoju i promocji Częstochowy jako centrum turystycznego. Z badań przeprowadzonych metodą ankiet przez naukowców z wydziału zarządzania Politechniki Częstochowskiej wynika m.in., że mieszkańcy widzą przyszłość Częstochowy w turystyce (36% głosów) obsłudze ruchu pielgrzymkowego (23%), a także handlu (15%), edukacji (14%) oraz przemyśle (13%). - W budowie wizerunku Częstochowy jako centrum turystycznego powinny zostać wykorzystane: Jasna Góra, Aleja Najświętszej Maryi Panny oraz instytucje kultury, szkolnictwo wyższe, przedsiębiorczość i położenie geograficzne miasta - stwierdziła dr Katarzyna Stala z zespołu, który pracował nad badaniami.
Naukowcy podkreślili, że ok. 85% przebadanych osób uznało, że na rozwoju turystyki miasto może skorzystać. Podobna procentowo liczba badanych zgodziła się, że promocja Częstochowy jako celu turystów warta jest dodatkowych, większych niż dotąd wydatków. W ostatnich latach miasto przeznaczało na ten cel ok. 1 mln zł rocznie.
Zdaniem mieszkańców, o wizerunku miasta decydują przede wszystkim Jasna Góra (57% wskazań) oraz biegnąca spod jej stóp w stronę Warty Aleja Najświętszej Maryi Panny (18%). Innymi wymienianymi obiektami (poniżej 5%) były Huta Częstochowa i częstochowskie zabytki oraz muzea. Częstochowianie uważają swoje miasto w większości za atrakcyjne lub średnioatrakcyjne. Wśród czynników determinujących wzrost liczby turystów w przyszłości w ankietach podkreślali najczęściej: Jurę Krakowsko-Częstochowską , imprezy plenerowe i imprezy kulturalne; stosunkowo najrzadziej natomiast - imprezy sportowe. - Atutem Częstochowy jako centrum turystycznego jest Jasna Góra, położenie geograficzne, historia miasta - w świadomości narodowej Częstochowa jest mocno osadzona - następnie potencjał gospodarczy i połączenia komunikacyjne - podkreślał dr Leszek Cichobłaziński z Politechniki Częstochowskiej, dodając, że zdaniem mieszkańców - w rozwoju turystyki w Częstochowie najbardziej przeszkadzają: poziom bezpieczeństwa na ulicach, niewielka liczba miejsc hotelowych, lokali gastronomicznych a także ogólnodostępnego zaplecza sportowego.
Opracowanie wstępnych założeń do strategii promocji turystycznej władze Częstochowy zleciły specjalizującej się w marketingu miast i regionów agencji Eskadra. Uwarunkowania wynikające z bliskości Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach stały się natomiast przedmiotem analizy naukowców z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona podkreślił, że zanim stworzona zostanie ostateczna wersja strategii, zaprezentowane dokumenty powinny stać się przedmiotem społecznej dyskusji. "Wszystko co robimy, nie może się obyć bez mieszkańców, przecież samorząd to wspólnota" - stwierdził Wrona.
Tegoroczny budżet na prace nad strategią wyniesie ok. 100 tys. zł. Dotychczasowe opracowania na potrzeby strategii zostały stworzone w ramach projektu COESIMA (Europejska Współpraca Ważnych Ośrodków Pielgrzymkowych) zrealizowanego w ramach unijnego programu INTERREG IIIC Południe.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami