TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2010-05-31 - Pozwy zbiorowe uderzą w branżę turystyczną?

Przepis, który wejdzie w życie w wakacje, miał pomóc konsumentom w walce z dużymi korporacjami. Jednak regulacja ta również może mieć negatywne skutki, ponieważ mniejsze firmy muszą liczyć się z większymi odszkodowaniami za niewłaściwe wykonanie usług.

reklama


Chodzi o instytucję pozwu zbiorowego, z którego zgodnie z polskimi przepisami, będzie mogło skorzystać co najmniej 10 osób. Ich roszczenia są jednego rodzaju i są oparte na tej samej lub takiej samej podstawie faktycznej. Pozwy zbiorowe w teorii zmieniają nie wiele, ale w praktyce wiele. Bowiem, do tej pory pojedynczemu turyście ze względu na koszty nie opłacało się walczyć o niewielkie odszkodowanie, a teraz nawet np. po 200zł dla całego autokaru turystów stanowi kwotę odszkodowania pojedynczej sprawy, która zainteresuje prawników.

Być może sposobem na przeciwdziałanie nadużywaniu tego i innych form nacisku (jak odwoływanie się do mediów), jest egzekwowanie kar dla turystów składających fałszywe relacje lub zeznania. Bowiem dziś przedsiębiorca, a w szczególności turystyczny (dzięki medialnej nagonce trwającej od dawna), jest często utożsamiany z naciągaczem, który celowo i w sposób zaplanowany oferuje towar niepełnej wartości. To powoduje, że wszelkie starcia medialnie bardzo łatwo wygrywają turyści, nawet jeśli ich zastrzeżenia są słabo lub wręcz źle udokumentowane.

Niezależnie od zawierania umów ze sprawdzonymi partnerami, wszystkie firmy powinny teraz powziąć pewne kroki zabezpieczające ich interes przed nadmiernymi roszczeniami ze strony turystów. Głównie dotyczy to pracowników pierwszego kontaktu z klientem, czyli rezydentów i pilotów. W miarę możności powinni oni tworzyć dokumentację pozwalającą firmie się bronić przed nadużyciami, gdyż zwykle spory toczące się po kilku miesiącach od zaistnienia faktów i opierają się na dokumentach, zdjęciach i zeznaniach. Pozwane biuro, jeśli nie dysponuje własnymi materiałami zdjęciowymi obiektu, jego restauracji podczas posiłku i typowego pokoju, a także jakimiś dowodami, że np. spotkania z rezydentem się odbywały, znajdzie się w trudnej sytuacji, gdyż nie będzie w stanie odrzucić nawet sfabrykowanych dowodów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com