TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-06-06 - Potrzeba 2 miliardów euro na remont polskiej kolei!

Średni wiek polskich pociągów szacuje się na 25 lat. Może być jeszcze gorzej, gdyż brakuje pieniędzy na wymianę taboru.

reklama


W starych pociągach gromadzi się już trudny do wyczyszczenia brud. Dodatkowo mają one marną izolację cieplną i akustyczną. Efektem są hałaśliwe i brudne składy, które odstraszają od podróży.

Jednak na renowacje taboru brakuje pieniędzy. 400 mln euro, które Polska otrzymała z Unii Europejskiej na modernizację i wymianę wagonów w latach 2007-13 to zdecydowanie za mało. Na wykonanie wszystkich koniecznych remontów potrzeba aż 2 mld euro.

Najmłodszy z pociągów regionalnych ma aż 17 lat. Aż 40% taboru wymaga w najbliższych latach wymiany albo modernizacji. Kolejarze zamówili jedynie 11 nowych składów.

Pieniędzy jest za mało nawet na odnawianie wagonów. PKP zleciły unowocześnienie 81, ale jest to wciąż zbyt mało.

Dodatkowo, nawet jeśli pieniądze na modernizację składów są, to czasem nie można ich wykorzystać. Przykładem są pociągi należące do Kolei Mazowieckich, spółki założonej przez samorząd województwa mazowieckiego i PKP. Samorząd przyznał spółce w zeszłym roku 23 mln złotych na unowocześnienie pociągów. Jednak pieniądze do tej pory leżą w kasie. PKP mimo, że ma 49% udziałów w Kolejach Mazowieckich, nie wniosło do spółki taboru, tylko go jej dzierżawi. Natomiast samorząd wojewódzki nie może wydać pieniędzy na jego modernizację, bo nie ma może inwestować w coś, co do niego nie należy.

Niestety ze zniszczonym taborem nie uda się kolei zatrzymać pasażerów, którzy coraz częściej wybierają podróże samochodami i samolotami.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com