TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
PLL LOT wciąż prowadzi negocjacje z inwestorami, zainteresowanymi kupnem akcji polskiego przewoźnika. Jak poinformował Maciej Wewiór, rzecznik prasowy Ministerstwa Skarbu Państwa, potencjalnych inwestorów jest dwóch, a harmonogram działań uzależniono od postępów w rozmowach z nimi.
reklama
Ministerstwo założyło, że właściwą formą pozyskania inwestora dla polskich linii lotniczych będzie podwyższenie kapitału zakładowego. Zarząd spółki wspierany jest przez doradcę Morgan Stanley, bank inwestycyjny posiadający doświadczenie w procesach konsolidacyjnych linii lotniczych (np. połączenie British Airways i Iberia).
- Potencjalni inwestorzy są spółkami publicznymi notowanymi na giełdach papierów wartościowych i ze względu na możliwy wpływ informacji o nich na kursy ich akcji. na obecnym etapie nie jest uzasadnione przekazywanie wiadomości o ich zainteresowaniu projektem - powiedział Wewiór - Ponadto jeden z inwestorów nie życzy sobie, co wyraźnie zaznaczył, żeby obecnie ujawniać informacje o jego udziale w projekcie.
Aura takiej szczególnej poufności związana jest z faktem, iż w Europie prowadzonych jest obecnie kilka procesów pozyskiwania przez linie lotnicze inwestorów strategicznych. Jak dodaje Ministerstwo, procesy przekształceń własnościowych linii lotniczych charakteryzują się wysoką złożonością i są długotrwałe. Zarząd LOT uważa, że negocjacje powinny się zakończyć w 2012 roku.
Polskie linie lotnicze od 1993 roku przynoszą regularnie straty. W 2010 roku przy przychodach 2,96 mld zł (o 8,8 proc. wyższe niż rok wcześniej) miała 52 mln zł strat netto, w tym na działalności podstawowej -163 mln zł (strata netto w 2009 r. - 168 mln, a operacyjna -220 mln zł). Zarząd firmy chcąc poprawić sytuację firmy, zarząd posiłkuje się sprzedażą aktywów. PLL LOT sprzedały również spółki zależne (np. LOT-Service i LOT-Catering), ale także ten rok zakończy stratą netto. Ponadto spółka restrukturyzuje się, w końcu ubiegłego roku polski przewoźnik zatrudniał 2305 pracowników, wobec 3470 w 2009 roku.
Jak widać sytuacja polskiego przewoźnika nie jest wesoła. Starzeje się także jego flota, średni wiek samolotów wynosi kilkanaście lat, co wpływa na to, że LOT traci rynek krajowych przewozów na rzecz innych spółek, w tym tanich linii lotniczych, a rynku obsługi lotów zagranicznych ma mniej niż połowę udziałów. W ubiegłym roku wyniosły one tylko 30 procent.
Pomimo kiepskich wyników, zarząd LOT ocenia, że w środkowowschodniej Europie spółka jest i tak w zdecydowanie najlepszej pozycji i finansowej, co za tym nadaje się do prywatyzacji.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami