TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-01-10 - Poznań: na Ławicę szynobusem?

Analizy zlecone przez samorządy miasta Poznania i województwa wielkopolskiego wykazały, że najlepszy dojazd na lotnisko Ławica zapewni szynobus, a nie tramwaj ani autobus. Takie połączenie ma powstać najpóźniej do mistrzostw Euro 2012.

reklama


Pasażerom odlatującym z Ławicy dobre połączenie z lotniskiem bardzo by się przydało. Dziś do portu z centrum prowadzi jedna, ciągle zakorkowana trasa - ul. Bukowska. Po zeszłorocznym boomie, jeśli chodzi o liczbę nowych połączeń lotniczych, dziś z Ławicy można już latać do 23 miast w całej Europie. Problemem jest jednak dotarcie z miasta na lotnisko.

Latem współwłaściciele portu Ławica: miasto i samorząd województwa zlecili ekspertyzy, które miały wykazać, jaki środek transportu będzie najdogodniejszy dla pasażerów i najbardziej opłacalny. Specjaliści porównali tramwaj, autobus i szynobus. Do urzędników trafiły już analizy, z których wynika, że docelowo centrum miasta z lotniskiem powinna łączyć kolej. Z wykonanej na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego koncepcji takiego połączenia wynika, że szynobus powinien rozpoczynać kurs na Dworcu Głównym, następnie jechać trasą kolejową na Szczecin i na Woli skręcać w bocznicę kolejową, z której obecnie korzystają Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne. Dalej trzeba będzie wybudować ok. 2-3 kilometry pojedynczego toru pod terminal lotniska. Trasa szynobusu biegłaby więc m.in. przez tereny wojskowe i ogródki działkowe i częściowo w wykopie (pod przyszłą trzecią ramą komunikacyjną). Kurs szynobusu z dworca PKP na Ławicę trwałby nie dłużej niż 15 minut.

- Połączenie miasta z lotniskiem koleją to europejski standard, z którego bylibyśmy bardzo zadowoleni. Nie pozostaje nam nic innego, jak dopingować władze miasta i województwa do realizacji tego projektu - obiecuje Oskar Skiba, dyrektor pionu marketingu i rozwoju lotniska Ławica. - Taką datą graniczną, która nad nami wisi, wydaje się być 2012 r. i organizacja Euro - dodaje.

Budową torów na lotnisko zajmie się samorząd wojewódzki, który zarządza regionalnymi połączeniami kolejowymi. - Euro 2012 to rzeczywiście data graniczna, ale zamierzamy uruchomić takie połączenie wcześniej - zapewnia wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak. - Koncepcja wykazała, że technicznie przedsięwzięcie jest możliwe, więc będziemy je realizować. Najpierw musimy jednak wykonać nowy kosztorys, bo wcześniej mówiło się o 40-50 mln zł, a liczę, że da się to zrobić taniej. No i zaczniemy szukać na to pieniędzy - wyjaśnia.

Zanim jednak na Ławicę będą kursować szynobusy, miasto zamierza poprawić obecny dojazd ul. Bukowską. - Doraźnie trzeba usprawnić komunikację autobusową poprzez zmiany organizacji ruchu - informuje Henryk Spychalski, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w Urzędzie Miasta Poznania. Chodzi tu m.in. o wydzielenie osobnych pasów ruchu dla autobusów, albo specjalnych śluz umożliwiających uprzywilejowany wyjazd z zatoki autobusowej albo wjazd na skrzyżowanie.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com