TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Najprawdopodobniej PLL LOT nie zostanie w tym roku sprywatyzowane. Ministerstwo Skarbu Państwa, które posiada prawie 68% akcji przewoźnika zapewniało, że sprzeda swój pakiet jesienią bieżącego roku, ale obecnie dopuszcza inne terminy.
reklama
Maciej Wewiór, rzecznik prasowy resortu skarbu przyznał - Rozmawiamy z kilkoma inwestorami w sprawie sprzedaży akcji LOT, ale sam moment prywatyzacji nie musi nastąpić w tym roku. Sprzedaż akcji spółki w bieżącym roku może nie nastąpić z przyczyn technicznych. Wiewiór tłumaczy - Doradca prywatyzacyjny będzie potrzebował przynajmniej kilku miesięcy na dokładną analizę spółki. Jednak do tej pory nie wybrano jeszcze firmy, która będzie wspierać resort w tej transakcji. Firma zostanie wybrana lada dzień.
Resort nie spieszy się również ze zmianami w ustawie o LOT, które zezwolą na sprzedaż całego pakietu. Obecnie jest to niemożliwe, ponieważ MSP nie może zmniejszyć stanu posiadania poniżej 51% akcji spółki. Rzecznik MSP poinformował - Pracujemy nad projektem ustawy, ale najprawdopodobniej trafi on do Sejmu dopiero po wakacjach.
Specjaliści krytykują postępowanie resortu skarbu. Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR wyznał - Na miejscu skarbu zaprzestałbym żonglerki datami prywatyzacji spółki, a zabrał się porządnie do rozmów z inwestorami, które zaowocują w końcu realnymi ofertami z ich strony.
Furgalski uważa, że resort powinien wziąć pod uwagę niekorzystne okoliczności w jakich działa firma. Obecnie przemysł lotniczy boryka się z ogólnoświatowym kryzysem. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego IATA oświadczyło - Najprawdopodobniej w 2009 roku strata linii lotniczych wyniesie około 9 mld dolarów.
Taki wynik jest o prawie dwa razy większy niż zakładano jeszcze dwa miesiące temu. Giovanni Bisignani, prezes i dyrektor generalny IATA uważa, że linie lotnicze borykają się z odpływem pasażerów, ponieważ klienci przy planowaniu podróży oglądają każdego eurocenta. Furgalski przyznaje, że na tym tle sytuacja średnich przewoźników jak LOT jest dużo gorsza niż większych linii.
Furgalski zaznacza - Resort nie powinien czekać na efekty prowadzonej w spółce restrukturyzacji, lecz przyśpieszyć decyzję o jej sprzedaży lub o połączeniu z innymi liniami.
Duże linie lotnicze w czasach kryzysu wyrażają zainteresowanie przejęciami na rynku. Działania w tym kierunku prowadzi Lufthansa, British Airways i Air France-KLM. Już od pewnego czasu nieoficjalnie mówi się o dużym zainteresowaniu tych trzech linii zakupem LOT.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami