TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Rynek gastronomiczny w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija. Obecnie Polacy wydają 5% swojego budżetu na jedzenie w restauracjach. Dodatkowo z roku na rok wydatki te będą wzrastać. W bieżącym roku wartość tego rynku przekroczy 18 mld zł.
reklama
Małgorzata Burzec, redaktor naczelna portalu horecanet.pl zaznacza - Przychody z działalności gastronomicznej w Polsce z roku na rok rosną. Wartość rynku w 2008 roku ma wynieść 18,2 mld zł. Według niej rynek gastronomiczny będzie się cały czas rozwijał, ponieważ jest nienasycony placówkami gastronomicznymi, a pojawiać się będą też nowi gracze. Burzec podkreśla - Rozwojowi gastronomii sprzyja dobra koniunktura, wzrost zamożności społeczeństwa oraz nasilenie ruchu turystycznego. Daleko nam jeszcze jednak do krajów Europy Zachodniej, jeśli chodzi liczbę placówek i wydatki społeczeństwa na jedzenie poza domem.
Maciej Siejewicz z firmy analitycznej GFK Polonia poinformował - W roku 2007 nastąpił znaczny wzrost wartości rynku gastronomicznego, czego przyczyną jest miedzy innymi bogacenie się Polaków. Z roku na rok wydajemy coraz więcej w pubach, barach i restauracjach.
Według raportu Rynek Gastronomiczny w Polsce 2007, wydanego przez BROG Media Biznesu, wydatki Polaków na jedzenie poza domem stanowią 5% budżetu przeznaczonego na żywość. W Niemczech jest to 35%, a w USA aż 50%. Jednak autorzy raportu przewidują - Udział ten w naszym kraju będzie rósł, gdyż zauważalne są zmiany przyzwyczajeń konsumpcyjnych.
Eksperci z firmy konsultingowej Horizons for Success (HfS) zaznaczają, że Polacy z wydatkami w lokalach gastronomicznych cały czas są jeszcze daleko w tyle za Europejczykami. Według raportu HfS najchętniej w restauracjach, barach oraz pubach jadają i piją Niemcy. Każdego roku wydają na to 64 mld euro. Na następnych miejscach są Francuzi (54 mld euro), Brytyjczycy (44 mld euro), Włosi (37 mld euro) i Hiszpanie (34 mld ero). Polacy na jedzenie poza domem wydają rocznie 18,2 mld zł, czyli około 4,8 mld euro.
Badania Euromonitor International dowodzą, że wydatki Polaków w restauracjach będą rosły średnio o 6-7% rocznie.
Według danych GUS liczba placówek gastronomicznych w Polsce rośnie już od 10 lat. Pod koniec 2006 roku było ich 92,4 tys., a od 1995 roku ich liczba wzrosła o ponad 31,5 tys. W tym czasie powstało blisko 5 tys. restauracji, ponad 17,5 tys. barów, prawie 3 tys. stołówek oraz 6 tys. innych punktów gastronomicznych.
Dodatkowo dobre wyniki zachęcają firmy gastronomiczne do ekspansji nie tylko na rynku polskim, ale również za granicą. Spółki zapowiadają otwieranie nowych lokali, wprowadzanie nowych marek i przejęcia innych firm.
Branży gastronomicznej sprzyja również utrzymanie w Polsce do końca 2010 roku obniżonej, 7% stawki podatku VAT na usługi gastronomiczne. Dodatkowo szefowie firm gastronomicznych liczą na znaczny rozwój branży w związku z Euro 2012.
Według raportu Rynek Gastronomiczny w Polsce 2007, w pierwszej piątce największych sieci gastronomicznych w Polsce znalazły się: McDonald's, Da Grasso, Telepizza, Sphinx i KFC.
Przez 15 lat istnienia w Polsce, McDonald's zainwestował w swoją sieć 700 mln zł. Firma ma obecnie 210 restauracji w kilkudziesięciu polskich miastach, w tym też 148 typu McDrive. W sumie zatrudnia 11 tys. osób.
Sfinks Polska, operator sieci Sphinx i Chłopskie Jadło zapowiedział do 2011 roku potrojenie liczby swoich restauracji (ze 104 do 320 lokali). Przychody spółki po dwóch kwartałach ubiegłego roku wyniosły 45,25 mln zł i były o prawie 14% wyższe niż w tym samych okresie 2006 roku. Magda Kołodziejczyk, reprezentująca Sfinks Polska przyznała - Nasza strategia na najbliższe lata zakłada też inwestycje na rynkach zagranicznych. W 2007 r. zostały otwarte pierwsze restauracje Sphinx na Węgrzech i w Rumunii, a w 2008 r. powstaną kolejne. Planujemy także inwestycje na rynku czeskim.
Natomiast spółka AmRest, która zarządza w Polsce restauracjami KFC, Pizza Hut, Burger King i freshpoint, w ciągu trzech lat zamierza potroić swoją sprzedaż. Przychody firmy w ubiegłym roku wyniosły 853,4 mln zł. W ciągu całego roku wzrosły o 35,6%.
Plany rozwoju ma również sieć barów wegetariańskich Green Way. Marek Tomasz Chudzik, prokurent spółki wyznał - Do końca 2008 roku planujemy otworzyć w Polsce 12 barów własnych i 6 franchisingowych. Liczba otwartych lokali w 2008 r. będzie zależała od giełdy i liczby inwestorów, których uda nam się pozyskać.
Spółka PolRest, która zarządza 19 restauracjami w segmencie casual dining (marka Rooster) i premium (restauracje regionalne) zaplanowała uruchomienie w tym roku sieci Invito. Pierwsze lokale mają zostać otwarte w marcu w Krakowie oraz Gdyni, a następne we Wrocławiu i Warszawie. Do 2010 roku PolRest zamierza zarządzać 12-18 restauracjami Invito. W tym samym czasie spółka zamierza również otworzyć 9- 11 restauracji Rooster.
Według przeprowadzonych badań, Polacy coraz częściej odwiedzają też pizzerie. W Polsce obecnie działa ponad 350 sieciowych restauracji tego typu. W tym roku swoje pierwsze restauracje otworzyć ma w Polsce Papa John's, amerykańska sieć pizzerii, która chce za 5-8 lat mieć 40 placówek.
Do najszybciej rozwijających się segmentów rynku gastronomicznego w Polsce należy rynek kawiarni i barów kawowych. Przez ostatni rok ich liczba wzrosła o około 30%. W bieżącym roku w Polsce powinny powstać pierwsze bary kawowe największej na świecie sieci Starbucks.
Otwarcie nowych lokali planuje również Costa Coffee, jedna z największych na świecie sieci barów, które specjalizują się w serwowaniu kawy. Spółka eCoffee, krajowy partner międzynarodowego koncernu zamierza do 2011 roku uruchomić w Polsce przynajmniej sto barów kawowych.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami