TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-10-02 - Projekty turystyczne wymagają kompleksowej promocji

Jeżeli projekty turystyczne, które są współfinansowane z europejskich środków mają dawać duże korzyści, nie wystarczy umieścić przy nich obowiązkowej tabliczki, potrzebne są kompleksowe działania promocyjne - takie wnioski wyciągnięto podczas konferencji "Polska pięknieje - wiedza czyni cuda".

reklama


Samorządowcy, przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, przedsiębiorcy zajmujący się turystyką oraz członkowie organizacji turystycznych, którzy przybyli w poniedziałek do Katowic na pierwszą z cyklu siedmiu konferencji "Polska pięknieje - wiedza czyni cuda", przytaczali m.in. dobre przykłady skutecznej promocji takich projektów.

Jak powiedział PAP Przemysław Żukowski z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, fundusze unijne są również naszymi funduszami, należy zatem promować projekty kompleksowo, tzn. pokazywać ich korzyści dla lokalnych społeczności. Chodzi przede wszystkim o produkty, które posiadają nie tylko walor turystyczny, ale płynące z nich korzyści są wielorakie: np. rewitalizacja, czy też rozwój sztuki oraz przedsiębiorczości.

Za przykład wskazał jeden z produktów turystycznych, które zostały nagrodzone w konkursie "7 cudów unijnych funduszy" - "Design Alive!", czyli żywą galerię designu mieszczącą się w cieszyńskiej klubokawiarni Presso. Wyposażenie tejże kawiarni - meble, dywany, lampy, porcelana są jednocześnie przykładami dobrego polskiego wzornictwa.

Podobnym przykładem są dobrze znane w Europie tematyczne szlaki turystyczne. Jak wskazał Żukowski, tworzona właśnie na północy kraju polska część Europejskiego Szlaku Gotyku Ceglanego jest projektem, który dzięki pomocy z Unii integruje istniejący potencjał. Nadeszły zmiany nie tylko turystyczne, ale też kulturowe - mieszkańcy zaczynają myśleć: no tak, to jest u nas, to jest nasze dziedzictwo.

Według uczestników konferencji, walorem Śląska jest inny szlak tematyczny, Szlak Zabytków Techniki posiadający takie atrakcje, jak Zabytkowa Kopalnia Węgla "Guido" oraz Skansen Górniczy "Królowa Luiza" w Zabrzu. Karina Milan z Polskiej Organizacji Turystycznej oceniła, że Szlak Zabytków Techniki jest dobrze promowany, również poza regionem.

To zdanie potwierdził Paul Gilman z zarządu Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego. Jak powiedział, jego pierwsze wrażenie dotyczące Szlaku Zabytków Techniki było dobre, dostał m.in. wielojęzyczną mapę i bardzo dobrą broszurę. Łatwo zrozumiał historię tego miejsca oraz jego ofertę. To wystarczyło, aby chciał część z tych atrakcji odwiedzić.

Karina Milan podkreśliła również, że proces budowania szeroko rozpoznawanej marki turystycznej nie jest krótki. Jeżeli więc samorządom obecnie zależy na wypromowanie jakichś atrakcji, to już teraz powinny być podjęte odpowiednie kroki. Na efekty trzeba będzie bowiem poczekać kilka lat. Dodała ponadto, że dobry pomysł na promocję projektu jest jednym z warunków, które muszą zostać spełnione, aby otrzymać unijne dofinansowanie.

Cykl konferencji "Polska Pięknieje - wiedza czyni cuda" wygrał konkurs na działania promocyjne funduszy europejskich dofinansowane ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, ogłoszony przez MRR. W ramach projektu "Polska Pięknieje" wcześniej zorganizowano m.in. konkurs "7 cudów unijnych funduszy".

Na konkurs spłynęło 90 zgłoszeń, które zostały zrealizowane już przy współudziale unijnych środków projektów turystycznych z całej Polski. Pokłosiem całego konkursu był prezentujący projekty przewodnik turystyczny. Kolejne konferencje cyklu będą organizowane do lutego 2009 r., w Lublinie, Żaganiu, Poznaniu, Toruniu, Gdańsku oraz Tyńcu k. Krakowa.



Źródło: Gazeta Wyborcza

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com