TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-01-03 - Lotnisko w Pyrzowicach otrzyma dotację na rozbudowę

4 mln euro unijnej dotacji otrzyma lotnisko w Pyrzowicach na budowę nowego terminalu oraz drugiego pasa startowego. Będzie to trzecia pod względem wielkości dotacja w kraju.

reklama


Polskie lotniska mają do 2013 roku otrzymać z unijnego funduszu Infrastruktura i Środowisko w sumie 261 mln euro. Z listy zaakceptowanych projektów wynika, że najwięcej otrzyma Okęcie -60 mln euro oraz krakowskie Balice - 50 mln euro. Na trzecim miejscu znalazł się port lotniczy w Pyrzowicach, który może liczyć na 44 mln euro dotacji. - Pieniądze zostaną w całości przeznaczone na rozbudowę lotniska - obiecuje Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki, która zarządza Pyrzowicami.

Warunkiem otrzymania unijnej dotacji jest posiadanie wkładu własnego, który nie może być mniejszy niż 50% wartości inwestycji. GTL zastanawia się teraz, skąd wziąć pieniądze. Warianty są dwa: kredyt bankowy lub środki akcjonariuszy, wśród których jest m.in. potężny Węglokoks. Z nieoficjalnych informacji wynika, że większe szanse ma jednak pierwsza propozycja.

W sumie GTL będzie mógł przeznaczyć na inwestycje około 340 mln zł. Pieniądze zostaną zainwestowane w budowę nowego, trzeciego już terminalu pasażerskiego oraz budowę drugiego pasa startowego. Nowy terminal ma stanąć w okolicy nieczynnego przejazdu kolejowego, po drugiej stronie uruchomionego niedawno temu terminalu B. W pierwszej wersji miał powstać w tym miejscu hotel dla pasażerów i pilotów, ale GTL uznał, że może on zablokować swobodną rozbudowę lotniska w przyszłości. Nowy terminal, który powstanie do roku 2013, ma docelowo przyjąć nawet 5 mln pasażerów. Budowę zaplanowano na dwa etapy. Kiedy terminal będzie gotowy, lotnisko w Pyrzowicach ma odprawiać do 9 mln pasażerów rocznie.

Przesądzona jest również budowa drugiego pasa startowego, który ma mieć 3,6 km długości. Sprawi to, że w Pyrzowicach będą mogły bez problemów lądować wszystkie samoloty świata. Dziś port - dysponujący pasem startowym o długości 2,8 km - również może przyjmować największe samoloty, jednak startując, muszą mieć one ograniczone ilości paliwa. Kiedy nowy pas startowy będzie gotowy, stary zostanie przekształcony w drogę kołowania. Uznano bowiem, że Pyrzowicom nie są potrzebne dwa równolegle pasy startowe, bo takie funkcjonują tylko na największych lotniskach świata.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com