TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-07-24 - Dziennik ostrzega turystów, na co warto zwracać uwagę podpisując umowę z biurem podróży

Mimo, że biura podróży coraz bardziej liczą się z prawem, wciąż jeszcze zdarzają się nadużycia przy konstruowaniu umów. W niektórych pojawiają się nadal tzw. niedozwolone klauzule. Dlatego przed podpisaniem umowy należy ją dokładnie sprawdzić - ostrzega Dziennik.

reklama


Częstym nadużyciem biura jest umieszczenie w umowie zastrzeżenia, ograniczającego odpowiedzialność biura podróży za prawidłowe wykonanie umowy. Pojawia się również zapis dopuszczający zmiany w programie wycieczki. W rezultacie może się zdarzyć, że turyści wyruszą w podróż innym środkiem transportu (stary autokar zamiast nowoczesnego bez obiecanej klimatyzacji i WC) czy zamieszkają w hotelu o niższym standardzie, położonym w centrum miasta, a nie przy plaży. Albo też biuro zmieni harmonogram wycieczki, rezygnując z niektórych punktów programu.

We wszystkich tych sprawach organizator, jeśli zamierza zmienić któryś z tzw. istotnych warunków umowy, powinien to z wyjeżdżającymi uzgodnić. Jeśli turyści nie zaakceptują zmian, mają prawo do odstąpienia od umowy.

Biuro podróży, redagując umowę, może także próbować zdjąć z siebie odpowiedzialność za działania innych osób, które współuczestniczą w realizacji programu wycieczki. Można więc znaleźć zapisy stanowiące, że organizator nie odpowiada za niedogodności w hotelu (np. związane z brakiem wody, prądu czy konserwacją basenu) czy potknięcia restauratora. To także jest sprzeczne z prawem. Biuro ponosi tzw. odpowiedzialność kontraktową czyli odpowiada za osoby, którym zleciło wykonanie części umów. To przecież nie turyści podpisują umowy z hotelarzem, restauratorem czy właścicielem firmy transportowej ale zawiera je przedsiębiorca organizujący imprezę. I nie może w tym wypadku zasłaniać się winą podwykonawcy. Organizator wyjazdu odpowiada również za ewentualne nierzetelne działania agenta, który rozprowadza jego ofertę.

Nadużyciem ze strony touroperatorów jest też ograniczanie praw osób korzystających z ofert zwanych last minute i innych ofert specjalnych. Kupującym tego typu wycieczkę na promocyjnych warunkach odbierają oni prawo do reklamacji. Jest to bezprawne. Zdarza się także, że biuro ustala zbyt krótki termin złożenia reklamacji (w formie pisemnej, do siedmiu dni od zakończenia imprezy), zostawiając sobie na odpowiedź np. 45 dni. Taki zapis także jest sprzeczny z kodeksem cywilnym i z ustawą o usługach turystycznych (art. 20 ust. 6), która stanowi, że zainteresowany ma 30 dni na złożenie reklamacji i w takim samym czasie biuro ma ją rozpatrzeć.

Przy zakupie oferty biura podróży warto także zwrócić uwagę na cenę wycieczki. Jej przybliżoną wartość poznaje się zwykle przeglądając katalog biura. W pisemnej umowie powinna znaleźć się pełna informacja o kosztach wyjazdu wraz z wyszczególnieniem wszelkich dodatkowych należności niezawartych w cenie. Bez względu na okoliczności organizator nie może zmienić tej ceny na 20 dni przed datą wyjazdu. Podwyżka może jednak nastąpić wcześniej, pod warunkiem że touroperator w umowie zastrzegł sobie taką możliwość. Podwyżkę muszą uzasadniać konkretne okoliczności (wzrost kosztów transportu, wzrost opłat urzędowych, podatków i opłat za usługi lotniskowe, załadunkowe albo przeładunkowe w portach morskich i lotniczych, wzrost kursów walut). Biuro podróży musi udokumentować wpływ tych okoliczności na podwyższenie ceny. Jeśli biuro zmieni cenę, zawsze można odstąpić od umowy.

Jeśli natomiast organizator nie dopełni obowiązków (np. zmieni miejsce zakwaterowania czy zmodyfikuje program wycieczki) - turystom należy się zwrot pełnej ceny bez jakichkolwiek potrąceń. Jeśli organizator odwoła wyjazd, powinien przedstawić alternatywną ofertę. Jeśli klient nie będzie zainteresowany zastępczą propozycją, dostanie najprawdopodobniej zwrot wpłaconych pieniędzy, ale bez odsetek. Tymczasem biuro podróży, które nie wywiązało się z umowy, powinno wypłacić także odsetki. Jeśli klient zrezygnuje z osobistych powodów, niezawinionych przez biuro, zwróci ono tylko część kosztów (ile - o tym stanowią przepisy biura).

W przypadku problemów warto wiedzieć, że instytucją, która dba o interesy klientów biur podróży jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Bada on, czy umowy przygotowywane przez touroperatorów nie zawierają niedozwolonych klauzul. Klienci biur podróży mogą również porównać zapisy zawarte w ich umowie z rejestrem zapisów, które sąd uznał za niedozwolone.

Taki rejestr można znaleźć m.in na stronie UOKiK.

Dodatkowo, Dziennik zachęca poszkodowanych turystów do kontaktu z organizacjami, w których można w sprawach spornych uzyskać bezpłatną pomoc prawną - np. u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów albo w jednej z organizacji konsumenckich takich jak Federacja Konsumentów oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

W razie konfliktu z biurem warto również skorzystać z sieci polubownych sądów konsumenckich, które działają przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej. Wyrok sądu konsumenckiego oraz ugoda przed nim zawarta, ma taką samą moc jak wyrok sądu powszechnego, ale zgodę na sąd konsumencki muszą wyrazić obie strony sporu.

Przed podpisaniem umowy koniecznie należy sprawdzić czy znalazły się w niej:
- nazwa organizatora imprezy, numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także dokladne dane osoby, która w jego imieniu podpisuje umowę,
- czas trwania imprezy turystycznej: data, godzina i miejsce wyjazdu i powrotu,
- program wyjazdu (rodzaj, charakter i kategorię środków transportu, szczegółowy opis miejsca zakwaterowania - położenie, rodzaj, kategoria, liczba i rodzaj posiłków, dodatkowe atrakcje zagwarantowane przez organizatora wycieczki, zajęcia dla dzieci, opieka przewodnika, korzystanie z kortu tenisowego, siłowni, zabiegów zdrowotnych i innych),
- cena imprezy z uwzględnieniem wszystkich podatków i opłat, jeśli nie zostały one zawarte w cenie, kwota lub procentowy udział zaliczki w cenie oraz termin, do którego należy wpłacić pozostałą część należności,
- zapis o gwarancji ceny albo opis okoliczności, które mogą spowodować jej zmianę,
- rodzaj i zakres ubezpieczenia a także nazwę i adres ubezpieczyciela,
- termin, do którego organizator może powiadomić o ewentualnym odwołaniu imprezy (np. ze względu na zbyt małą liczbę zgłoszeń),
- termin powiadomienia organizatora o ewentualnej zmianie osoby, która skorzysta z wycieczki,
- sposób i termin zgłaszania reklamacji
- ewentualne wymagania specjalne, o których został powiadomiony organizator i wyraził na nie zgodę (np. posiłki wegetariańskie),
- podstawy prawne umowy a także opis konsekwencji prawnych z niej wynikających.

Przed podpisaniem umowy warto też sprawdzić, czy biuro, które jest organizatorem wyjazdu działa legalnie - czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informację można uzyskać w oddziale turystyki urzędu wojewódzkiego, Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie (tel. 022 693 46 47) w także w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (www.turystyka.crz.mg.gov.pl ).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com