TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2005-08-01 - Powstaje wzorcowa umowa dla biur!

Paweł Niewiadomski, wiceprezes PIT oraz Piotra Cybula, asystent w Zakładzie Prawa i Organizacji Turystki Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie przygotowali projekt wzorcowej umowy dla małych, średnich i dużych organizatorów.

reklama


Projekt wzorcowej umowy jest obecnie w II etapie konsultacji - przygotowana przez Pawła Niewiadomskiego i Piotra Cybulę umowa jest dostępna na stronach PITu. Do 15 sierpnia 2005 roku autorzy projektu oczekują na komentarze organizatorów oraz turystów. Po tym terminie wszelkie uwagi zostaną uwzględnione, a projekt znajdzie sie w III etapie konsultacji, podczas którego wzorcowa umowa zostanie zaprezentowana organom, instytucjom i organizacjom zainteresowanym umowami między biurami podróży a klientem (m.in. Departamentowi Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy, UOKiK, organizacjom konsumenckim).

Autorzy wzorcowej umowy mają nadzieję, iż przygotowany projekt przyczyni się do zmiany wizerunku przestrzegania przez biura podróży praw konsumentów, jednocześnie zapewniając maksymalną ochronę interesów touroperatorom.


Poniżej prezentujemy wybrane fragmenty wzorcowej umowy, które mogą rodzić niepokój turystów:

Sprawa katalogów i wiarygodności informacji w nich zawartych

1.2. Katalogi i inne informacje pisemne organizatora stanowią jedynie zaproszenie do zawarcia umowy. Do zawarcia umowy dochodzi w drodze złożenia oferty przez Klienta i jej przyjęcia przez organizatora. Organizator potwierdza przyjęcie oferty niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu trzech dni roboczych od otrzymania oferty.

[Komentarz autorów umowy: W przypadku zawarcia umowy w drodze oferty i jej przyjęcia, który to sposób dominuje w praktyce zawierania umowy o imprezę turystyczną, możliwości są dwie - albo organizator składa ofertę a klient przyjmuje ofertę albo to klient - w oparciu o przedstawiony przez organizatora katalog i inne informacje składa ofertę, a organizator tę ofertę przyjmuje; tu wybrano dla uniknięcia nieporozumień drugi wariant, z którego jednoznacznie wynika, że katalog stanowi zaproszenie do składania oferty, a organizator przyjmuje ją, jeżeli w szczególności dysponuje wolnymi miejscami na daną imprezę.]

1.5. Szczegółowe warunki realizacji imprez organizowanych przez organizatora określane są w aktualnym katalogu organizatora, aneksie do niego lub innych dokumentach wymienionych w zgłoszeniu-umowie.

6.2. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za treść prospektów hotelowych i innych dokumentów przygotowanych przez osoby trzecie, chyba że prospekt taki lub dokument został włączony do umowy.



Sprawa odpowiedzialności organizatora za podwykonawców

6.6. W przypadku imprez fakultatywnych zawieranych przez klientów na miejscu imprezy z lokalnymi przedsiębiorcami organizator nie ponosi odpowiedzialności przewidzianej w ustawie o usługach turystycznych (działa tylko jako pośrednik).

[Komentarz autorów umowy: W przypadku imprez fakultatywnych "wykupywanych" na miejscu nie istnieje podstawowa przesłanka aktualności ochrony przewidzianej w ustawie o usługach turystycznych, jaką jest "zakup" imprezy turystycznej za wspólną cenę. W przypadku imprez fakultatywnych "zakupywanych" na miejscu nie mamy do czynienia ze wspólną ceną, stąd dezaktualizuje się możliwość sięgania do przepisów rozdziału III ustawy o ochronie klienta. Podobne stanowisko zajęły sądy angielskie (Allison Rochea v Airtours Holidays Limited [2001] CLCC (HHJ Crawford Lindsay QC) i Gallagher v Airtours Holidays Limited [2001] CLY Preston CC (HHJ Appleton) omówione np. w artykule M.Chamman, Excursions and ski packs revisted, International Travel Law Journal 2005, z. 1, s. 7 i nast.)].


Sprawa standardu hoteli

1.8. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o usługach turystycznych kategoria obiektu zakwaterowania podana jest według przepisów kraju pobytu.

[Komentarz autorów umowy: Ustawowy przepis prowadzi do wielu nieporozumień, w związku z faktem, że nie istnieje jednolity ogólnoświatowy system klasyfikacji hoteli. Sugerujemy zatem wprowadzanie własnych klasyfikacji dodatkowych, w oparciu o zaprezentowane Klientowi w katalogu lub innych dokumentach własne kryteria klasyfikacji.]


Sprawa podwyższania cen imprez

2.5. Organizator może podwyższyć cenę imprezy jedynie w przypadku udokumentowania wpływu na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
a) wzrostu kosztów transportu,
b) wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych,
c) wzrostu kursów walut.



Sprawa odstąpienia od umowy z winy organizatora

5.1. Organizator zastrzega sobie prawo odwołania imprezy, w każdej chwili z przyczyn od siebie niezależnych.

5.2. Odwołanie imprezy z powodu braku odpowiedniej liczby uczestników może nastąpić najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem imprezy.

5.3. W sytuacjach opisanych wyżej organizator przedstawi Klientowi ofertę zastępczą lub zwróci całość wpłaconej kwoty bez potrąceń. Jeżeli Klient, któremu przedstawiono ofertę zastępczą nie zgłosi pisemnie rezygnacji z imprezy w ciągu trzech dni roboczych od jej otrzymania, uznaje się, że przyjął ją.

5.4. Minimalna liczba uczestników przy wyjazdach grupowych wynosi 15 osób przy imprezach lotniczych, 30 osób przy imprezach autokarowych, chyba że umowa stanowi inaczej.

[Komentarz autorów umowy: Organizator imprez czarterowych powinien dostosować postanowienie do własnych potrzeb; organizator może uzależnić odbycie imprezy od zgłoszenia się określonej liczby uczestników; w umowie ta liczba - zdaniem autorów - powinna być dokładnie wskazana, co wynika z interpretacji przepisu ustawy]


Sprawa odstąpienia od umowy z winy klienta

5.5. Klient ma prawo odstąpić od umowy w każdym czasie. Odstąpienie od umowy wymaga dla swej ważności formy pisemnej. Wówczas Klient ma obowiązek zwrotu wszystkich wydanych przez organizatora dokumentów podróży oraz przysługuje mu zwrot wpłaconej kwoty po potrąceniu:

a) 20 % ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie do 45 dni przed rozpoczęciem imprezy,
b) 30 % ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 44. a 30. dniem przed rozpoczęciem imprezy,
c) 50 % ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 29. a 15. dniem przed rozpoczęciem imprezy,
d) 80% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 14. a 8. dniem przed rozpoczęciem imprezy,
e) 90% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 7. dniem a 1. dniem przed rozpoczęciem imprezy,
f) 95% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w dniu rozpoczęcia imprezy, nie rozpoczęcia imprezy lub odstąpienia po rozpoczęciu imprezy.




Pełna treść wzorcowej umowy dostępna jest na stronach PITu, można ją przeczytać klikając tutaj.

Uwagi do niej można zgłaszać na formularzu PITu, znajdującym się tutaj.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com