TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
30 grudnia br. wejdą w życie nowe - wyższe limity odpowiedzialności przewoźników lotniczych z tytułu przewozu pasażerów, bagażu, towarów oraz opóźnień określone w art. 22 Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego.
reklama
Przeprowadzona w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) rewizja limitów związana jest z art. 24 Konwencji montrealskiej. Zgodnie z tym artykułem określone w Konwencji granice odpowiedzialności przewoźnika podlegają rewizji co pięć lat o wskaźnik inflacji, jeżeli wskaźnik ten przekroczył 10% licząc od daty poprzedniej rewizji.
W wyniku obecnej rewizji granice odpowiedzialności przewoźnika wzrosną w porównaniu z dotychczasowymi o 13,1%:
- w przypadku szkody wynikłej z opóźnienia w przewozie osób - z 4 150 SDR* do 4 694 SDR na każdego pasażera;
- w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia w przewozie bagażu - z 1 000 SDR do 1 131 SDR na każdego pasażera;
- w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia w przewozie ładunku - z 17 SDR do 19 SDR za kilogram;
- w przypadku szkody wynikłej w razie śmierci lub uszkodzenia ciała pasażera nie podlegającej wyłączeniu lub ograniczeniu odpowiedzialności przewoźnika - z 100 000 SDR do 113 100 SDR na każdego pasażera.
W praktyce oznacza to, że pasażer dostanie o 13% wyższe odszkodowania za straty powstałe w wyniku opóźnienia samolotu oraz za zagubienie lub zniszczenie bagażu.
W związku z obecnym kryzysem gospodarczym, który negatywnie wpłynął na sytuację finansową przewoźników lotniczych, Polska, działając na podstawie art. 24 ust. 2 Konwencji montrealskiej (jako jeden z 12 krajów) wyraziła sprzeciw wobec podniesienia limitów odpowiedzialności. Jednak wobec braku sprzeciwu przez co najmniej połowę państw sygnatariuszy (97 państw), nowe limity wejdą w życie z dniem 30 grudnia br.
Konsekwencją rewizji limitów określonych w Konwencji montrealskiej będzie również zmiana limitów ubezpieczenia określonych w rozporządzeniu (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych. Zmiana ta będzie miała na celu dostosowane minimalnych sum ubezpieczenia do nowych limitów odpowiedzialności.
SDR (Special Drawing Rights) - Specjalne Prawa Ciągnienia; umowna jednostka monetarna stanowiąca koszyk walut (USD, EUR, JPY, GBP).
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami