TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-09-01 - Sfinks uważa, że cena w wezwaniu AmRestu jest za niska

Zarząd spółki Sfinks Polska jest zdania, że cena, która została zaoferowana w wezwaniu na 11,20% akcji spółki przez zależną od AmRest Holdings NV firmę American Restaurants, jest zbyt niska oraz nie rekomenduje swoim akcjonariuszom sprzedaży akcji w wezwaniu, wynika z komunikatu Sfinksa. Chociaż według zarządu zamiar AmRestu dotyczący integracji obu spółek jest mglisty i niejasny, nie wyklucza warunkowo zaangażowania się w plany połączeniowe, ale w momencie, kiedy wzywający przedstawi konkretne argumenty oraz scenariusze takiego właśnie rozwoju sytuacji.

reklama


W końcu sierpnia American Restaurants ogłosiła wezwanie na 1.039.467 akcji Sfinksa, które stanowią 11,20% kapitału oraz uprawniających do tylu właśnie głosów na zgromadzeniu walnym, po cenie 19,41 zł. A to oznacza, że spółka osiągnęłaby 25,52% głosów na WZ Sfinksa. Zapisy przyjmowane będą od 2 do16 września.

Zarząd Sfinksa, wyrażając swoje stanowisko wobec wezwania, stwierdził, że w przedstawionym przez AmRest celu tego działania nie dostrzega konkretów, które mogłyby wyjaśnić powody zwiększenia zaangażowania w akcjonariacie spółki Sfinks Polska.

AmRest umieścił w wezwaniu, że nabycie przez niego akcji spółki jest inwestycją strategiczną, a ponadto nie wyklucza działań, które miałyby zmierzać do integracji działalności spółki i wzywającego. Wzywający nie wyklucza równocześnie zwiększenia udziału w akcjonariacie spółki w perspektywie najbliższych 12 miesięcy.

W momencie kiedy pod koniec maja br. American Restaurants dokonała zakupu 1000 akcji Sfinksa, osiągając tym samym 465.000 akcji, czyli 5,01% kapitału zakładowego oraz ogólnej liczby głosów, dyrektor operacyjny AmRestu Wojciech Mroczyński zapowiedział, że spółka zainteresowana jest włączeniem Sfinksa do swojej grupy.

Jak można przeczytać w opinii zarządu Sfinksa, wzmiankowana przez wzywającego inwestycja strategiczna nie ma możliwości wyjaśnienia jego intencji odnośnie przyszłości tejże inwestycji, a ponadto nie odpowiada na pytanie czy chodzi o docelowe przejęcie spółki Sfinks Polska S.A. , czy też jedynie o zwiększenie udziału w akcjonariacie w nadziei na przyszłe zdyskontowanie nabytych walorów oraz dywidendę.

Spółka podkreśla również, że chociaż wzywający nie wyklucza działań mających na celu integrację działalności Spółki, nie podjął do tej pory żadnych prób kontaktu, uzgodnień, czy też dyskusji z zarządem Sfinks Polska SA odnośnie ewentualnych obszarów synergii oraz współpracy.

Jak podkreśla Sfinks, należy zatem wątpić, czy też wzywający na pewno ma jasne rozpoznanie odnośnie modelu operacyjnego Sfinks Polska SA, mając na uwadze, że na potencjalną integrację Wzywający może patrzeć z perspektywy biznesu franczyzobiorcy (ponieważ właśnie nim jest), w momencie kiedy Sfinks Polska SA funkcjonuje jako franczyzodawca.

Zarząd Sfinksa interpretuje deklarację o możliwym dalszym zaangażowaniu AmRestu w perspektywie najbliższych 12 miesięcy jako potwierdzenie mglistego oraz niejasnego zamiaru integracji spółek przez wzywającego, bez określenia obszarów operacyjnych czy też strategicznych jakich integracja ta miałaby dotyczyć.

Jak podano w komunikacie, cena, która została zaprezentowana w wezwaniu, według zarządu Sfinks Polska SA jest zbyt niska, ponieważ nie odzwierciedla wysiłku inwestycyjnego, który był realizowany w roku bieżącym przez spółkę, co dalej przełoży się bezpośrednio na wyższe przychody oraz zyski.

Zarząd Sfinksa konkluduje, że plany połączenia nigdy wcześniej nie były omawiane ani konsultowane z Zarządem Sfinks Polska są, a jako takie stanowią jedynie jednostronną opcję wzywającego. Wobec tych faktów, zarząd Sfinks Polska są nie wyklucza warunkowo zaangażowania się w plany połączeniowe, ale muszą pojawić się konkretne argumenty oraz scenariusze takiego właśnie rozwoju sytuacji zaprezentowane przez wzywającego.

AmRest ma obowiązek na podstawie umów franczyzy prowadzenia poprzez spółki zależne w Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Rosji, w Serbii oraz w Bułgarii, restauracje Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut, Burger King oraz Starbucks, a ponadto własne restauracje Rodeo Drive i Freshpoint.

Grupa AmRest miała w I-II kw. 2008 roku 24,20 mln zł zysku w porównaniu do 24,83 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 507,58 mln zł do 364,66 mln zł.

Obecnie Sfinks Polska zarządza siecią 105 lokalami marki Sphinx (segment casual dining), które są zlokalizowane w całej Polsce, 6 za granicą, 11 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) oraz 3 restauracjami WOOK (segment casual dining).

Grupa Sfinksa miała w I-II kw. 2008 roku 2,49 mln zł zysku wobec 4,12 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 103,97 mln zł do 86,60 mln zł.



Źródło: Bankier

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com